Zostań mistrzem rollingu

Potocznie nazywamy tę metodę rolowaniem. W fachowym języku fizjoterapeutów mówimy o samouwalnianiu powięziowo-mięśniowym. Trening ten wywodzi się z metod stosowanych przez profesjonalnych sportowców i trenerów.

Uwolnij napięcie

Jaka jest przyczyna powstawania punktów spustowych i sztywności mięśniowej? Wpływ może mieć intensywny trening, stopniowe zmniejszanie się elastyczności, nieodpowiednie wzorce ruchowe czy postawa, złe odżywianie lub nawodnienie, niewystarczająca ilość odpoczynku, przewlekły stres oraz inne czynniki związane ze stylem życia.

Do samouwalniania służy szeroka gama przyrządów, np. piłek do lacrosse’a, Theracaneów, czyli specjalnie zaprojektowanych lasek oraz popularnych i wszechstronnych rollerów piankowych, takich jak niemiecki Blackroll.

Uciskając konkretny punkt możemy zmniejszyć napięcie tkanek oraz zlikwidować punkty spustowe, przywracając normalną funkcję mięśni lub grup mięśniowych. Normalność oznacza tu taki stan, w którym mięśnie są elastyczne i gotowe do natychmiastowego wykonania ruchu. Autouwalnianie powięziowo-mięśniowe pozwala kontrolować proces regeneracji poprzez nacisk w konkretnym miejscu.

Impuls do zdrowia

Co dzieje się podczas samouwalniania? Głęboki ucisk rozluźnia spięte mięśnie i przełamuje zrosty pomiędzy warstwami oraz mięśniami ze sobą sąsiadującymi. Obrazowo można opisać to jako „rozrywanie” sklejonych mięśni. Zdrowe mięśnie powinny być miękkie, jak u małego dziecka, jednak nieodpowiednie traktowanie powoduje w nich spadek elastyczności, sklejenia i ból podczas ruchu. Wtedy z pomocą może przyjść głęboki ucisk autouwalniania, który przywróci właściwy przepływ krwi i wspomoże odbudowę tkanek. Organizm tylko czeka na impuls, by powrócić do zdrowej kondycji.

Rady na dobry początek

Przed pierwszym rollingiem warto poradzić się fizjoterapeuty. Specjalista zidentyfikuje problemowe miejsce, dobierze odpowiednią technikę. Nauczy jak bezpiecznie korzystać z rollera, a także skontroluje postępy w treningu.

Po konsultacji można już zacząć rolować samodzielnie. Aby robić to poprawnie, należy zaaplikować średni nacisk na konkretny mięsień lub grupę mięśniową, używając masy ciała. Rolować należy powoli, nie szybciej niż 3-4 cm na sekundę. Gdy trafi się na bolące miejsce lub jego okolicę, najlepiej zatrzymać ruch na parę sekund i spróbować się rozluźnić. Po 5-30 sekundach ból powinien ustąpić.

Wszechstronny roller

Jaki przyrząd do masażu wybrać? Jeśli zależy Wam na jakości i pełnym bezpieczeństwie masażu, postawcie na sprawdzoną markę. Akcesoria Blackroll, produkowane i bardzo popularne w Niemczech, rekomendowane są przez profesjonalnych sportowców i fizjoterapeutów na całym świecie. “Blackroll jest idealnym sprzętem do wykorzystania w codziennym treningu oraz terapii” – podkreśla dr Lutz Graumann, specjalista medycyny sportowej z Monachium. „Za pomocą jednego przyrządu jesteśmy w stanie przeprowadzić zarówno efektywne autorozluźnienie, jak i trening całego ciała, wspomagając dynamiczną mobilizację, optymalizację balansu, wzrost siły, a także przyspieszenie odnowy i regeneracji."

Naucz się sam i ucz innych

Jeśli odkryjesz, że to właśnie rolling jest metodą dla Ciebie, możesz zrobić krok dalej i zostać międzynarodowym, certyfikowanym trenerem rolowania. W ramach Blackroll Education możesz wziąć udział w pierwszym w Polsce profesjonalnym kursie gromadzącym wiedzę na temat foam rollingu. Szkolenie przeznaczone jest dla trenerów i instruktorów sportów, fitness, tańca, sztuk walki, jogi, a także rehabilitantów, fizjoterapeutów, masażystów, nauczycieli wychowania fizycznego. Dwudniowy kurs został przygotowany w oparciu o wiedzę światowej sławy specjalistów w dziedzinie nauki o powięzi współpracujących z Blackroll, takich jak dr Rober Schleip czy dr Lutz Graumann. Szkolenie prowadzą certyfikowani międzynarodowi specjaliści Master Of Blackroll Education, mgr Michał Dachowski i Karolina Stanek. Certyfikowany trener Blackroll poprzez dobór właściwych ćwiczeń i technik może realnie polepszyć sprawność ruchową i posturę swoich klientów, a także zmniejszyć dyskomfort bólowy i zwiększyć satysfakcję z wykonywanych ćwiczeń.

Darmowy

Przepisy na Bulletproof coffee

Poniżej zamieszczamy inspiracje naszych czytelników, dzięki którym urozmaicicie swoją codzienną Bulletproof coffee.
Darmowy

Zostań mistrzem rollingu

Rolling to rodzaj automasażu polegającego na rozluźnianiu napiętych mięśn...
Podstawowy

Czy dobrze rozumiesz mobility?

Kiedy parę lat temu na jednym z pierwszych w Polsce kursów podnoszenia ciężarów zapytaliśmy o rozciąganie obręczy barkowej dla osób niemając...