Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

29 sierpnia 2018

NR 17 (Sierpień 2018)

Algi morskie – hit czy kit?

0 364

Algi morskie, nazywane inaczej glonami lub morskimi warzywami, to samożywne organizmy jedno- lub wielokomórkowe, które bytują w wodnych zbiornikach (morza, jeziora, stawy), wchodzą w skład planktonu lub też żyją poza wodą, np. osadzając się w wilgotnej glebie, na powierzchni kamieni czy drzew. Algi nie posiadają korzeni, łodyg ani innych struktur typowych dla roślin. Natomiast, jak inne rośliny, algi od zarania dziejów są wykorzystywane przez ludzi jako produkty o właściwościach zdrowotnych i odżywiających.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

 

  • jakie algi najczęściej są stosowane w przemyśle suplementacyjnym i czym się charakteryzują,
  • o zawartości składników odżywczych alg,
  • na co zwrócić szczególną uwagę w doborze alg.

 

Zalg robi się również agar-agar, substancję żelową, którą wykorzystuje się powszechnie w laboratoriach jako podłoże do wzrostu bakterii albo w przemyśle spożywczym – stanowi alternatywną roślinną wersję żelatyny, galaretki. Agar bogaty jest w wapń i żelazo. Oprócz tego algi wykorzystuje się jako biopaliwa czy kwas alginowy, który stosowany jest w biotechnologii, a także w kuchni molekularnej lub jako zagęszczacz w środkach spożywczych czy w medycynie jako opatrunek. Algi hodowane są w wielkich zbiornikach i wykorzystywane także jako nawóz lub pasza dla zwierząt, a nawet materiał oczyszczający ścieki czy akweny wodne.

W wielu krajach algi stosuje się powszechnie w kuchni. Azja, Chiny i Japonia to kraje, które szczególnie upodobały sobie glony. Bogate są w witaminę A, witaminy z grupy B czy też minerały, takie jak: jod, żelazo, wapń, magnez. Zawierają związki antyoksydacyjne i chelatujące, a także nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 i to w formie najbardziej pożądanej dla organizmu, bo EPA/DHA. Z tego powodu mięso ryb bogate jest w owe kwasy – w głównej mierze właśnie dzięki zjadanym przez nie wodorostom i planktonowi. Algi morskie zawierają więcej jodu, natomiast słodkowodne więcej białka.

Algi w suplementacji

Istnieje wiele gatunków alg, ale w przemyśle suplementacyjnym najpowszechniej wykorzystuje się przede wszystkim hodowlę mikroalg oraz sinic – spirulinę i chlorellę. Spirulina jest rodzajem zielono niebieskich alg i dostarcza głównie białka, witamin i minerałów, natomiast chlorella jest rodzajem zielonych alg i dostarcza dużych dawek chlorofilu, który powoduje chelatację metali ciężkich z organizmu.

Spirulina

Spirulina jest słodkowodną algą (dokładniej – cyjanobakterią) uprawianą w wielu zakątkach świata, zwłaszcza na Hawajach, w Meksyku czy Afryce; spirulinę hawajską uznaje się za najzdrowszą. Jest stosowana powszechnie jako dodatek do zdrowych koktajli czy prozdrowotnych batonów i przekąsek. Nie bez powodu, otóż spirulina oprócz intensywnej zielonej barwy wykazuje intensywne właściwości odżywiające organizm. Jest bogatym roślinnym źródłem białka – zawiera go w około 60% swojej masy. Do tego bogata jest w witaminy i minerały, takie jak: witamina A, witamina K, B2, B1, żelazo, chrom, miedź, mangan. Jest bogactwem antyoksydantów. Obfituje w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

Spirulina wykazuje również, jak i chlorella, działanie chelatujące metale ciężkie w organizmie, zwłaszcza arsen. 

Badania pokazały, że kombinacja spiruliny i cynku zmniejsza poziom arsenu w organizmie. Ponadto ta zielona alga ma działanie antybakteryjne i antygrzybicze. Badania przeprowadzone na osobach z przerostem candidy pokazały, że spirulina bardzo dobrze radzi sobie ze zmniejszeniem przyrostu tego grzyba. Dodatkowo wzmacnia system odpornościowy i poprawia stan mikroflory jelitowej, czyli wzmacnia dwa najważniejsze czynniki w walce z kandydozą. 

Spirulina ze względu na właściwości antywirusowe wykazuje działanie wspierające w naturalnym leczeniu osób z wirusem HIV. W badaniu przeprowadzonym na kilkunastu pacjentach zarażonych tym wirusem odnotowano stabilność działania układu odpornościowego (badano białko odpornościowe CD4, które towarzyszy reakcji namnażania wirusa; jego poziom był na stałym poziomie). Oprócz tego poprawia znacząco samopoczucie u osób zarażonych wirusem HIV – przeciwdziała zmęczeniu, łagodzi dolegliwości trawienne, łagodzi problemy związane z oddychaniem. Tak więc spirulina usprawnia działanie układu odpornościowego, poprawia aktywność białych krwinek, zwiększa liczbę komórek układu odpornościowego, tzw. natural killers, oraz stymuluje produkcję przeciwciał.

Spirulina wykazuje także działanie antynowotworowe. Jej funkcja w tym kierunku polega na zmniejszaniu proliferacji komórek, a także na zwiększeniu się liczby komórek układu odpornościowego, w tym przeciwciał, wzmacnia immunologię i może zapobiegać chorobom przewlekłym, jakim jest między innymi nowotwór.

Spirulina – na co zwrócić uwagę przy wyborze

  • oznaczenie producenta, czy alga jest wolna od zanieczyszczeń i skąd pochodzi – spirulinę hoduje się w kontrolowanych warunkach (potrzebuje odpowiedniej temperatury, nasłonecznienia) lub zbiera z naturalnych miejsc występowania, stamtąd (w zależności od miejsca, jakości wody) obarczona jest zanieczyszczeniami. W złych jakościowo wodach spirulina może zawierać bakterie, metale ciężkie czy związki działające toksycznie na wątrobę (tzw. mikrocystyny). Najczystsza spirulina to ta z obszarów hawajskich;
  • spirulina zawiera fenyloalaninę, dlatego osoby chore na fenyloketonurię nie powinny jej spożywać;
  • ze względu na działanie pobudzające układ immunologiczny osoby przyjmujące leki hamujące aktywność układu odpornościowego (immunosupresanty) również nie powinny sięgać po algi;
  • algi zawierają spore dawki jodu, także jeśli chorujesz na Hashimoto (zwłaszcza nieustabilizowane) lub nadczynność tarczycy, to musisz zachować ostrożność.

Dzięki fikocyjaninie, zielonemu pigmentowi, ma zdolności obniżające ciśnienie tętnicze krwi, wpływa na prawidłowy stan śródbłonka ścian naczyń, co oprócz normalizacji ciśnienia przyczynia się do zdrowia serca i mózgu, a więc chroni pośrednio przed chorobami serca (zawałem), udarem, cukrzycą. Wykazuje także działanie obniżające poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów, co w podsumowaniu pokazuje, że spirulina znacząco zmniejsza ryzyko zespołu metabolicznego.

Spirulina działa neuroprotekcyjnie poprzez niwelację stresu oksydacyjnego i neutralizację białek AB. Poprawia funkcje kognitywne, takie jak: pamięć, koncentrację, kojarzenie. Ze względu na działanie antyoksydacyjne, obniżając stres oksydacyjny na poziomie mózgu, mocno wspiera jego dobrą kondycję i chroni przed chorobami.

Ze względu na swój duży potencjał antyoksydacyjny spirulina i chlorella mogą działać również hepatoprotekcyjnie. Chronią przed zwłóknieniem wątroby, a dalej marskością. Algi te wykazały w badaniach również działanie hamujące wzrost komórek raka wątroby. Spirulina charakteryzuje się większą zawartością fenoli, które chronią wątrobę.

Spirulina charakteryzuje się dużą zawartością kompletnego białka jak na źródło roślinne, natomiast nie zawiera go więcej niż źródła zwierzęce. Może stanowić suplement uzupełniający ten makroskładnik, a oprócz niego witaminy z grupy B oraz żelazo, w które najbardziej obfituje. Wykazuje działanie odżywiające,  antyzapalne i przeciwwirusowe.

 

Chlorella

Chlorella to jednokomórkowa alga zielona (z rodzaju mikroalg). Chociaż najczęściej badane rodzaje chlorelli są dość podobne (Chlorella vulgaris i Chlorella pyrenoidosa), skład może się różnić u poszczególnych gatunków. Różni się także nieco działaniem od spiruliny ze względu na zwartość fitozwiązków i rozkład składników odżywczych. Spirulina zawiera nieco mniej białka, ale za to jest bogata w chlorofil – naturalny związek antyoksydacyjny i barwiący, wykazuje działanie chelatujące metale ciężkie. Z tego właśnie względu chlorelle często poleca się podczas terapii oczyszczających z rożnego rodzaju toksyn (oczywiście nie ma tu mowy o np. dietach sokowych). Oprócz tego chlorella bogata jest w witaminy z grupy B (zwłaszcza B2, B3 i B6, zawiera również witaminę B12 w formie dobrze przyswajalnej, 
co wyróżnia ją pośród innych roślin, gdyż witamina B12 występuje głównie w produktach odzwierzęcych). Zawier...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy