Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność

31 października 2018

NR 18 (Październik 2018)

Choroby sercowo-naczyniowe w sporcie

0 18

Większość osób uprawia sport dla zdrowia. Rozsądne uprawianie sportu chroni przed wieloma chorobami przewlekłymi – w tym chorobami układu sercowo-naczyniowego. Sport poprawia krążenie krwi, stymuluje produkcję śródbłonkowego tlenku azotu, który rozszerza i relaksuje naczynia krwionośne, przez co zapobiega nadciśnieniu tętniczemu. Aktywność fizyczna poprawia nasz metabolizm, pomaga spalać tkankę tłuszczową, poprawia wrażliwość insulinową, obniża poziom trójglicerydów – dzięki czemu zapobiega otłuszczaniu się narządów wewnętrznych, takich jak wątroba. Skoro sport przynosi tyle korzyści, dlaczego sportowcy także chorują na choroby sercowo-naczyniowe?

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • dlaczego nadmierna aktywność fizyczna może doprowadzić do zatrzymania akcji serca,
  • dlaczego osoby aktywne też chorują na problemy sercowo-naczyniowe,
  • jakie składniki odżywcze są potrzebne do produkcji energii,
  • jak zminimalizować ryzyko problemów kardiologicznych u osób aktywnych,
  • jaka suplementacja może być pomocna przy regeneracji i odzysku energii.

Jak się okazuje, sport to nie wszystko – na nasze zdrowie wpływa bardzo dużo czynników, takich jak: dieta, odpowiednia podaż paliwa energetycznego dostosowana do wysiłku, sen, nawodnienie, odpowiednia regeneracja. Ze sportem – jak ze wszystkim – można również przesadzić. Trenowanie ponad swoje siły, w dodatku przy braku odpowiedniej podaży kalorii, także może się źle dla nas skończyć. 
Jeśli chodzi o zaburzenia sercowo-naczyniowe, najbardziej znanym przykładem tego typu zaburzeń jest tzw. serce atlety. Bardzo duży odsetek maratończyków cierpi na hipertrofię mięśnia sercowego. Jest to związane z tym, że jeśli regularnie wykonujemy bardzo intensywne treningi, zanim zdążymy się zregenerować, może nam brakować energii. Komórki mięśnia sercowego przestają się dzielić tuż po narodzeniu. Mogą one jednak zwiększać swoją objętość w odpowiedzi na różne warunki środowiskowe. Gdy regularnie uprawiamy sporty aerobowe, serce powiększa nieco swoje rozmiary, co wiąże się z zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen oraz większym zapotrzebowaniem na energię – powiększenie rozmiarów serca często zachodzi jednocześnie z powiększaniem ogólnej masy mięśniowej. Jest to zjawisko fizjologiczne. Patologiczna hipertofia, która jest wynikiem nadmiaru ćwiczeń, słabej regeneracji, nieodpowiedniej podaży energii, może jednak prowadzić do zwłóknienia, nekrotycznej śmierci komórek serca, a nawet śmierci. Tętno spoczynkowe często u takich osób jest bardzo niskie. 
Do rozwoju tej patologii dochodzi najczęściej, jeśli intensywne treningi trwają powyżej 1,5 godziny dziennie, przez okres kilku miesięcy. 
Dlaczego może dojść do zatrzymania pracy serca i śmierci w trakcie treningu? Wszystko wiąże się z produkcją energii. Jednostką energii jest ATP (adenozynotrifosforan). Powstaje on z dwóch cząsteczek ADP w mitochondriach w końcowym procesie przetwarzania żywności na energię. Z dwóch cząsteczek ADP powstaje ATP i AMP. AMP może być rozłożony i usunięty z komórki oraz wykorzystany do odnowy puli puryn w organizmie. Dzieje się tak jednak wtedy, kiedy organizm ma odpowiedni czas na odpoczynek i regenerację. Kiedy nie mamy wystarczającego czasu na odnowę puryn, serce powiększa swoje rozmiary, żeby zrekompensować sobie niedobór energii. Jednak gdy zasoby energetyczne zostaną całkowicie wyczerpane, a my zmuszamy organizm do intensywnej pracy, może dojść do zatrzymania akcji serca i zgonu. Taka sytuacja występuje nie tylko u atletów. W innych dyscyplinach także jest możliwa. Do zgonu może dojść zdecydowanie wcześniej, jeśli:

  • nie dojadamy, czyli tniemy kalorie – wówczas mamy zbyt mało paliwa energetycznego potrzebnego do wytworzenia wystarczającej ilości ATP. Sytuacja jest jeszcze gorsza, jeśli dana osoba nie wykazuje elastyczności metabolicznej, czyli nie potrafi efektywnie korzystać z własnego tłuszczu jako paliwa energetycznego – co występuje często przy zaburzeniach metabolicznych,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy