Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

10 kwietnia 2018

NR 12 (Październik 2017)

Cztery aspekty rozwoju ruchowego dziecka mające wpływ na kształtowanie sprawności fizycznej w dorosłym życiu

0 143

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co takiego przyczyniło się do rozwoju twojej motoryki i sprawności fizycznej? Kiedy tak właściwie zaczyna się faza budowania czynności ruchowej?

Większość osób nie ma pojęcia o tym, jak istotną rolę w kształtowaniu sprawności fizycznej odgrywają pierwotne wzorce ruchowe, które rozwijamy już w pierwszych miesiącach życia. To właśnie ich zadaniem jest wzrost efektywności w poruszaniu się. Pierwotne wzorce ruchowe mają swoje odzwierciedlenie we właściwym planie treningowym. Trzeba jednak przyznać, że tylko profesjonaliści, którzy poważnie podchodzą do pełnionej przez siebie funkcji trenera, są w stanie prawidłowo przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem tych wzorców. W codziennym życiu przy podejmowaniu aktywności fizycznej doświadczamy pierwotnych wzorców ruchowych w postaci np. leżenia przodem i tyłem, podporze na przedramionach czy chociażby mostowaniu. 

Czy zgadzasz się z tym, że wykonujesz tego typu ćwiczenia na swoich treningach?

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że zauważalne są różnice w jakości wykonywanych ćwiczeń. W praktyce związane jest to niezwykle często z występującą w ciele człowieka asymetrią oraz pewnymi ograniczeniami w zakresie ruchu. Właśnie dlatego łatwiej jest ci wykonać ćwiczenie na jednej ze stron. Trener powinien bacznie obserwować występujące różnice pomiędzy lewą a prawą stroną w wykonywaniu wzorca ruchowego u swojego klienta. 

Pierwotne wzorce ruchowe wykorzystywane są również w działaniach fizjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych.

Fizjoterapia i rehabilitacja także skupia swoją uwagę na wzorcach ruchowych. Tyczy się to osób posiadających dysfunkcje motoryczne. Często jest tak, że rehabilitanci pracują z osobami posiadającymi problemy bólowe. Takie sytuacje przyczyniają się do zjawiska kompensacji. Wielce mało prawdopodobne jest wykorzystanie dużych grup mięśniowych oraz mięśni antagonistycznych w celu wykonania pierwotnego wzorca ruchowego. Należy zwracać uwagę, aby w życiu codziennym skupiać się na mięśniach stabilizujących. Bardzo często popełniany jest błąd, kiedy to podczas treningu stabilizującego używamy takich metod, które są charakterystyczne dla treningu siłowego. Trening stabilności musi zawierać elementy instynktowne, niewynikające ze świadomości. Plank, przetoczenie czy most to ćwiczenia, które powinniśmy wykonywać odruchowo bez za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy