Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność

14 maja 2018

NR 15 (Kwiecień 2018)

Czy zimne kąpiele i morsowanie to jest to samo?

0 128

Codzienna praca, stres, a dodatkowo trening to olbrzymie obciążenie dla organizmu – litry potu, bólu i przepompowanej krwi przez mięśnie, które zamieniają się w piekielne zakwasy. Wielu ćwiczących zna to na co dzień, dążąc do doskonałości i poprawy swoich wyników sportowych czy wyglądu.
 

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • czym jest zmęczenie,
  • jaka jest rola regeneracji,
  • jak morsowanie wpływa na organizm sportowca,
  • jak optymalnie morsować.

Specjalnie dla czytelników „Body Challenge” chcę podzielić się moim podejściem do optymalizacji zimnych kąpieli i tzw. morsowania w celu lepszej świadomości i wprowadzenia efektywności w regeneracji. Zimne kąpiele to, moim zdaniem, najprostsza i jedna z najlepszych form regeneracji, wpływająca na wiele typów zmęczenia.  

Moim codziennym środowiskiem, w którym stosuję te zasady, jest przede wszystkim praca z zawodnikami kadr narodowych i z profesjonalnymi sportowcami. Prawidłowa regeneracja musi być odpowiednio zaplanowana, tak samo jak trening. Dlatego na każdym etapie uczę swoich zawodników, jak powinni podchodzić do treningu, jakie stosować strategie regeneracyjne, by trenować jeszcze wydajniej i bez kontuzji! 

 

Wśród naszych zawodników jeszcze lepsze efekty utrzymujemy, mieszając kąpiele zimne z ciepłymi w stosunku 1:3, czyli 1 min zanurzenia w wodzie o niskiej temperaturze i 3 min w temperaturze powyżej 38°C.

 

Moje podejście i doświadczenie postaram się tak przedstawić, by pokazać metodologię stosowaną przez profesjonalnych zawodników, a następnie w prosty sposób zaimplementować w autorskim treningu oraz zbudować ich świadomość. Na początek małe wprowadzenie, które pozwoli zrozumieć, czym jest zmęczenie.

Zmęczenie

W mojej pracy indywidualna fizjologia to podstawa. Bardzo mocno wierzę w to, że wykonywanie czynności fizycznych przez długi czas powoduje zmęczenie, które przez różnych autorów definiowane jest jako brak zdolności do wytwarzania wcześniejszej siły lub utrzymania mocy. Jak wiemy, siła i moc jest jednym z kluczowych elementów motorycznych. Dlatego bardzo ważnym czynnikiem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest rodzaj zmęczenia, o czym często się zapomina lub brakuje umiejętności odróżnienia typów zmęczenia.

 

Rodzaje zmęczenia:

  • metaboliczne,
  • psychologiczne,
  • tkankowe,
  • neurologiczne.

 

Zmęczenie metaboliczne – powstaje głównie przy bardzo intensywnych treningach lub wielu sesjach treningowych dziennie. Psychologiczne pojawia się, kiedy klient/zawodnik obciążony jest dodatkowym stresem i ten stan trwa przez dłuższy czas, np. sytuacja napięta w pracy, termin oddania projektu, zmiana pracy, wyjazd i nowe środowisko, przenosiny do nowego klubu.
Zmęczenie tkankowe – bardzo specyficzne dla sportowców ze względu na dużą tolerancję bólu, natomiast u przeciętnego Kowalskiego ten rodzaj zmęczenia jest dużo bardziej odczuwalny. Kowalski będzie czuł dużo mocniej zakwasy czy potreningowe mikrourazy niż zawodnik, który często nie odczuwa bólu lub ma bardzo dużą tolerancję, lub go ignoruje, co też się zdarza. Zmęczenie tkankowe może pojawiać się w postaci stanów zapalnych przy treningach wysokiej intensywności i zbyt dużej objętości treningowej, np. w sporcie w ostatnich fazach okresów przygotowawczych. 

Zmęczenie neurologiczne – najbardziej specyficzna forma zmęczenia. Pozornie niewidoczne, ale mogące objawiać się po bardzo złożonych treningach, w czasie których w dużej mierze kładzie się nacisk na szybkość i zwinność. Zmęczenie neurologiczne dla mnie jest kluczowym elementem w treningu, gdyż wiele adaptacji treningowych odbywa się właśnie przez stymulację tego układu. Nie bez przyczyny trening siły czy mocy nazywany jest treningiem układu n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy