Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność

30 października 2017

NR 11 (Sierpień 2017)

Dieta oraz suplementacja w niedoczynności tarczycy, spowodowanej przewlekłą redukcją

0 85

Tarczyca to niezwykle ważny organ w naszym organizmie, nazywana jest tzw. królową metabolizmu, ale to nie jedyna jej funkcja, chociaż dla wielu z nas najważniejsza. Każda komórka naszego ciała ma receptory dla hormonów tarczycy, stąd możemy sobie uzmysłowić, jak dużą rolę odgrywa ten narząd dla naszego zdrowia. Niedoczynność tarczycy, a w konsekwencji mniejsza ilość tyroksyny i trójjodotyroniny często prowadzi do podniesienia poziomu trójglicerydów, cholesterolu i powstania  kamieni żółciowych. Niebezpieczna jest również dla kobiet w ciąży z uwagi na wzrost ryzyka wystąpienia wad rozwojowych dziecka. Zbyt mała ilość hormonów tarczycowych może powodować problemy trawiennie w wyniku zmniejszenia wydzielania enzymów trawiennych oraz żółci. Ponadto, tarczyca wpływa na  wydzielanie neuroprzekaźników, hormonów płciowych, m.in. progesteronu,  czego efektem mogą być nieprzyjemne dolegliwości przed miesiączką u kobiet.

Tarczyca jest organem bardzo wrażliwym na wszelkie zmiany zachodzące w naszym organizmie, dlatego też osoby cierpiące na jej dysfunkcję bardzo dotkliwie odczuwają tego objawy. Tarczyca nie przestaje nagle funkcjonować poprawnie, przyczyn niedoczynności może być wiele. Ostatnio bardzo często obserwowanym zjawiskiem jest niedoczynność tarczycy wynikająca z niskokalorycznych restrykcyjnych diet przy jednoczesnym intensywnym wysiłku fizycznym. Zbyt niska podaż energii powoduje spadek konwersji T4 w T3 oraz osłabia pracę przysadki. Nagłe zmniejszenie spożycia węglowodanów zazwyczaj powoduje konwersję T4 w odwrotne T3 (rT3), która pozwala naszemu organizmowi magazynować energię w sytuacjach stresowych, wiąże się to jednocześnie z tzw. uśpieniem metabolizmu, co zaburza osiągnięcie celów sylwetkowych. Takie zjawisko często obserwujemy u pań, które oprócz wdrożenia nowej diety cud dokładają intensywne treningi. 

Przyczyna – przetrenowanie

U sportowców przyczyną niedoczynnej tarczycy może być przetrenowanie. Brak odpowiedniej regeneracji organizmu jest dla niego olbrzymim stresem, który ma negatywny wpływ na pracę nadnerczy, a tarczyca i nadnercza są ze sobą ściśle powiązane. Gdy mamy problem z jednym, drugie również powinniśmy wziąć pod uwagę, dlatego często objawy ich dysfunkcji są podobne: brak energii, zmęczenie, zwolnienie metabolizmu, problemy z termoregulacją itp. 

Chora tarczyca wymaga wyjątkowej troski. Obecnie w Internecie znajdziemy mnóstwo informacji, blogów, poradników dotyczących leczenia niedoczynności tarczycy oraz zapalenia tarczycy typu Hashimoto. Niekoniecznie znajdziemy tam receptę na wyzdrowienie, ale na pewno dostaniemy rozdwojenia jaźni. Informacje bardzo często mocno się od siebie różnią, a czasem wręcz wykluczają. Jak więc znaleźć złoty środek? Należy też zaznaczyć, że choroba Hashimoto to nie to samo co niedoczynność. Niedoczynność tarczycy może występować bez choroby Hashimoto, ale najczęstszą przyczyną niedoczynności jest choroba Hashimoto. Wiemy, to trochę skomplikowane.

Samo przyjmowanie tabletek z hormonami nie wystarczy, a nawet więcej – czasem nie jest konieczne.

Zwłaszcza na początku choroby dobrane przez lekarza syntetyczne hormony są często zbędną częścią terapii. Bez odpowiedniego stylu życia i znalezienia przyczyny jedynie zamaskują problem, choć oczywiście i to ma swoje korzyści, bo mamy szansę znaleźć w tym czasie przyczynę choroby. Aby skutecznie walczyć z chorobą, należy pozbyć się z diety szkodliwych substancji, zmienić proporcje składników pokarmowych (zazwyczaj potrzebujemy więcej dobrego tłuszczu) i postawić na najbardziej naturalne i jak najmniej przetworzone produkty. 

Listę tych, które „lubi” i za którymi „nie przepada” chora tarczyca, zaprezentowano w tabeli na stronie 90. 

Po wykluczeniu szkodliwych pokarmów, wdrożeniu odpowiedniej suplementacji często obserwowana jest u pacjentów znaczna poprawa samopoczucia, ustępuje zmęczenie, poprawia się jakość skóry i włosów, powraca energia do życia, za co odpowiada zwiększenie produkcji hormonów przez tarczycę. 

Przy niedoczynności tarczycy z diety powinniśmy ZAZWYCZAJ wykluczyć: 

  • Wszelkie fast foody, słodycze, produkty bogate w tłuszcze trans (np. twardą margarynę, ciasto francuskie), kolorowe napoje, sztuczne wzmacniacze smaku i zapachu oraz każdą inną mocno przetworzoną żywność.
  • Zboża zawierające gluten, czyli pszenicę, jęczmień, żyto i w większości przypadków również owies (nie zawiera białek tworzących gluten, ale może nimi być mocno zanieczyszczony). Tak więc tradycyjny chleb, makarony, kasze, owsianki powinny pójść w odstawkę. Dlaczego? Ponieważ gluten jest białkiem, które często podrażnia jelita i powoduje rozszczelnienie ich ścian. W efekcie dochodzi w organizmie do rozwoju stanów zapalnych, które mogą m.in. zaburzać gospodarkę hormonalną. Ponadto gluten, a dokładnie proteina w nim zawarta – gliadyna w swojej budowie przypomina strukturę tarczycy. W wyniku rozszczelnienia jelit dostanie się do obiegu, układ odpornościowy uzna ją za cel do destrukcji, niszcząc tym samym tkankę tarczycy. Przeciwciała przeciw gliadynie w naszym organizmie również będą powodować atak na tkankę tarczycy, a taka reakcja może być znacznie oddalona w czasie. 
  • Nabiał, w szczególności ten sklepowy, bo zanim trafi na półkę, jest mocno przetwarzany. Podobnie jak gluten działa prozapalnie i rozszczelnia śluzówkę jelit i nasila wiele objawów niedoczynności.
  • Rośliny strączkowe, zwłaszcza soja, ponieważ zawierają związki antyodżywcze, tj. kwas fitynowy czy lektyny. Pierwszy z nich wiąże większość cennych substancji mineralnych i nie pozwala ich wchło...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Emilia Ptak

    Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Współzałożycielka Poradni MedFood. Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. W MedFood prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla cenionych czasopism branżowych. Występuje na licznych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych. Wielokrotnie brała udział w akcjach profilaktycznych promujących zdrowie, np. „Polko, bądź zdrowsza”. Na bieżąco bierze udział w szkoleniach, nieustannie poszerzając swoją wiedzę.

    Natalia Palmowska

    Jest dietetykiem ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła z wyróżnieniem studia licencjackie na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Dodatkowo skończyła studia magisterskie na kierunku Ekonomia, jednak żywienie człowieka oraz sport są jej zdecydowanie bliższe. Stale rozwija się w zakresie dietetyki klinicznej, sportowej, a w niedalekiej przyszłości planuje zdobyć wykształcenie z zakresu psychodietetyki oraz dietcoachingu.

    Paulina Ihnatowicz

    Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku Dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Dodatkowo uzyskała tytuł licencjata na kierunku Administracja Zdrowiem Publicznym. Współzałożycielka Poradni MedFood. Obecnie studiuje online na uczelni amerykańskiej Functional Medicine University. Od drugiej połowy 2017 roku rozpoczyna doktorat z dietetyki. Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. W MedFood prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla czasopism branżowych. Występuje na najważniejszych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych. Podejmowała współpracę przy wielu projektach promujących zdrowy styl życia. Była prezesem Stowarzyszenia Propagatorów Zdrowia “Medella”, nabierając doświadczenia dietetycznego np. w warsztatach żywieniowych dla dzieci przedszkolnych. Na bieżąco bierze udział w szkoleniach, stale rozszerzając swoją wiedzę.