Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

12 kwietnia 2018

NR 13 (Grudzień 2017)

Herbaty – parzenie, właściwości, rodzaje

0 42

Herbata jest najczęściej konsumowanym napojem na świecie, zaraz po wodzie. Sezon jesienny w pełni, więc zamiast sięgać po wodę, częściej wybieramy do picia herbatę. Jesień przecież kojarzy się z ciepłym kocykiem, herbatą i oglądaniem seriali! Jaką herbatę wybrać, która oprócz tego, że dobrze smakuje, będzie jeszcze miała korzystny wpływ na nasze zdrowie? Na sklepowych półkach jest ich wiele gatunków – czarna, zielona, czerwona, biała, a może sencha, matcha czy yerba mate? Każdy znajdzie dla siebie coś dobrego!

Herbata zielona

Najbardziej sławna jest chyba herbata zielona – przez wielu uważana za napój przeciwstarzeniowy. Na japońskiej Okinawie (jedna z tzw. stref niebieskich – obszarów długowieczności) picie zielonej herbaty uważa się za niezbędne, aby zachować młodość jak najdłużej. Na co dzień popijają oni kombinację zielonych liści herbaty, kwiatów jaśminu i kurkumy przez cały dzień. Zgodnie z badaniami, regularne picie zielonej herbaty może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby serca lub choroby Alzheimera. Pomaga również utrzymać lepszą gęstość mineralną kości, zapobiega chorobom oczu w starszym wieku, chroni przed udarami, a dodatkowo wydłuża życie. 

Herbata zielona i czarna pochodzą z rośliny o przepięknej nazwie Camellia sinesis. Jej liście nie są poddawane procesowi fermentacji, dlatego też zawierają najwięcej przeciwutleniaczy (stanowią one około 30% suchej masy liści). W zielonej herbacie odnaleźć możemy polifenole, katechiny oraz inne rodzaje flawonoidów, które występują również w czerwonym winie, jagodach czy ciemnej czekoladzie. 

Flawan-3-ole – flawonoidy znajdujące się w zielonej herbacie – posiadają bardzo silne właściwości przeciwstarzeniowe. Znaleźć w niej możemy epikatechinę, epigallokatechinę, gallokatechinę i inne związki, np. kwas linolowy, kwercetynę, metyloksantyny (kofeinę, teobrominę, teofilinę), chlorofil i karotenoidy i inne. Najbardziej znanym związkiem jest EGCG (gallusan epigalokatechiny), który zwiększa aktywność metaboliczną, zapobiega wzrostowi masy ciała, zwiększa termogenezę oraz obniża apetyt.

W zielonej herbacie możemy odnaleźć również L-theaninę, która pozytywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu, poprawia pamięć oraz ma działanie przeciwlękowe. 

Klinika Mayo podsumowała wiele badań dotyczących zielonej herbaty i sugeruje, że picie herbaty może:

  • zmniejszyć miażdżycę tętnic i ryzyko chorób serca – flawonoidy zawarte w zielonej herbacie obniżają stan zapalny, ale mają również działanie antytermogeniczne, przeciwcukrzycowe, przeciwnowotworowe i neuroprotekcyjne; 
  • obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu – zawiera ona betablokery, blokery kanału wapniowego i związki diuretyczne, które skutecznie obniżają ciśnienie;
  • zmniejszyć stan zapalny w przypadku zapalenia stawów;
  • poprawić gęstość kości – EGCG zawarty w zielonej herbacie stymuluje enzym, który sprzyja wzrostowi kości o 79%;
  • poprawić pamięć i zapobiec chorobie Alzheimera – związki zawarte w zielonej herbacie zapobiegają rozpadowi acetylocholiny (neuroprzekaźnika, który jest najbardziej związany z pamięcią). Katechiny zawarte w zielonej herbacie zmniejszają poziom wolnych rodników w mózgu, dzięki czemu zmniejsza się ilość stresu oksydacyjnego, uszkodzeń komórek mózgowych i ich śmierci. Epikatechina chroni komórki mózgowe przed negatywnym działaniem płytek beta-amyloidalnych oraz promuje wzrost naczyń krwionośnych w mózgu;
  • zapobiec cukrzycy i oporności na insulinę – dzięki obecności katechin (przede wszystkim EGCG) mających działanie przeciwcukrzycowe i zmniejszające otyłość. Spożycie flawonoidów i antocyjanidyn poprawia glikemię i normalizuje poziom glukozy w krwiobiegu;
  • zapobiec nowotworowi – przeciwutleniacze znajdujące się w zielonej herbacie zmniejszają ryzyko zachorowania spowodowane stresem oksydacyjnym. Polifenole znajdujące się w zielonej herbacie zapobiegają wzrostowi raka przez regulowanie wzrostu komórek nowotworowych oraz przerzutów. 

 

Eksperci zalecają, aby pić 3–4 filiżanki dziennie.

 

Standardowa metoda zaparzania

Umieść wysokiej jakości liście herbaty (najlepiej ze sklepu ekologicznego) w czajniku. Podgrzej wodę, ale nie doprowadzaj do wrzątku! Idealna temperatura zaparzania to 70–82oC. Wlej wodę do czajnika z herbatą i zaparzaj liście przez około 1–3 minuty. Po zaparzeniu przelej herbatę do filiżanki (możesz dodać sok z cytryny czy miód).

 

Pomimo wielu zalet picia zielonej herbaty istnieją również przeciwwskazania. Polifenole niekorzystnie wpływają na biodostępność żelaza, więc powinny jej unikać osoby cierpiąc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy