Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

16 października 2017

NR 5 (Sierpień 2016)

Innowacyjna droga do spalania tkanki tłuszczowej

0 109

Pragnieniem każdego, kto przelewa hektolitry potu na codziennych treningach, jest dążenie do sylwetki godnej współczesnego gladiatora. W XXI wieku niewiele mamy możliwości, aby wykazać się w społeczeństwie. Nie żyjemy w czasach głębokiego kryzysu finansowego czy politycznego. Nie musimy wyjść rano na polowanie, aby wieczorem przynieść zdobycz i zyskać uznanie watahy. Jednak po czym poznać współczesnego supermana? W erze crossfitu, gdzie liczy się szeroko pojęta sprawność fizyczna i psychiczna, gdzie nie ma miejsca na płacz i zgrzytanie zębami, rzeczą odróżniającą Cię od reszty jest to, jak wygląda twoje ciało i to, co z nim robisz.

W latach 80. XX wieku Arnold pokazał nam szczyt swojej formy fizycznej, jednocześnie stając się autorytetem młodych adeptów kulturystyki czy branży fitness. Wielu z nich na swojej drodze do sukcesu szukało sposobów, które mogły znacznie ułatwić czy przyspieszyć zdobywanie masy mięśniowej oraz spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej. W dobie rozkwitu przemysłu fitness u każdego z nich na półkach można było znaleźć białka serwatkowe, kreatynę, aminokwasy czy wszelkiego rodzaju suplementy przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Tak naprawdę współcześnie niewiele się zmieniło. Producenci prześcigają się w unowocześnianiu swoich „magicznych” formuł na zredukowanie nadmiaru tłuszczu, stale odkrywa się nowe sposoby, których zadaniem jest pobudzenie metabolizmu oraz wprowadzenie naszego organizmu na najwyższe obroty, aby treningi były wykonywane na 110%.

Termogeniki vs. Lipotropy

Produkty, których zadaniem jest spalanie tkanki tłuszczowej, możemy podzielić na dwie główne grupy – substancje termogeniczne oraz substancje lipotropowe.

  1. Substancje termogeniczne – ich podstawowym celem jest zwiększenie wydzielania ciepła przez ciało, czego efektem jest zwiększony metabolic rate oraz pobudzenie zużycia tłuszczu jako głównego źródła energetycznego. Jednocześnie są to substancje psychostymulujące, a więc działające dzięki zastosowaniu kofeiny, jej pochodnych lub substancji nootropowych. Termogeniki wpływają na ludzki organizm przez wiele szklaków metabolicznych – bardzo często przez podnoszenie ciepłoty ciała, spoczynkowego BMR oraz podnoszenie ciśnienia, wpływają na ogólną zdolność organizmu do spalania tkanki tłuszczowej. Problem jednak pojawia się w przypadku osób cierpiących na nadciśnienie, dla których zdecydowanie lepszym wyborem będą lipotropy. Co więcej, substancje termogeniczne wpływają na poziom katecholamin, takich jak adrenalina czy noradrenalina, zwiększając tym samym „poziom gotowości” naszego organizmu do sytuacji stresowych, wymagających nagłych reakcji, jednocześnie mogą powodować uczucie niepokoju. Ich przewlekłe stosowanie może zaburzać działanie neuroprzekaźników oraz wpływać na ich regulację – stale wysoki poziom dopaminy będzie regulowany przez zwiększenie poziomu serotoniny, poprzez zmniejszenie dostępności receptorów dopaminowych. Co przy dłuższym stosowaniu będzie wymagało większych dawek stymulantów, aby uzyskać podobny efekt. W praktyce można to porównać do efektu przedtreningówki – pierwsze porcje dosłownie przemieniały nas w jednego ze spartan, ale już kolejne zdawały się „kopać” mniej i mniej…

Wśród najczęściej stosowanych termogeników możemy wymienić:

  • kofeinę,
  • guaranę,
  • yohimbinę,
  • efedrynę,
  • geranium,
  • kapsaicynę,
  • syneferynę,
  • teobrominę.
  1. Substancje lipotropowe – ich główną rolą jest aktywowanie procesów biochemicznych mających na celu rozbicie, emulgację, a następnie utylizację tłuszczy w procesach energetycznych, takich jak np.: cykl Krebsa. Stanowią bezpieczniejszą alternatywę dla substancji termogenicznych, dzięki czemu są równie często wybierane jak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy