Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność

10 kwietnia 2018

NR 12 (Październik 2017)

Medytacja w sporcie

0 49

Medytacja – słowo do niedawna kojarzone z New Age, z czymś niedostępnym, a być może nawet zakazanym. Jeszcze kilka lat temu świadomość społeczna na temat medytacji była niewielka, a osoby praktykujące jakąś z form medytacji lub choćby mających nikłą teoretyczną wiedzę w tym obszarze trudno było znaleźć, szczególnie w Polsce. Na szczęście medytacja staje się coraz popularniejsza, z pewnością ze względu na swój niesamowicie szeroki wpływ na zdrowie. W artykule przedstawione zostaną aspekty teoretyczne i praktyczne medytacji.

Czym jest medytacja?

Tak naprawdę bardzo trudno jednoznacznie zdefiniować pojęcie „medytacja”. Istnieje wiele różnych definicji, w zależności od kultury, ale także od samego nauczyciela medytacji – każdy może odbierać ją nieco inaczej. Poniżej wybrane przykłady definicji:

Medytacja to ćwiczenie mentalne ćwiczące uwagę. Można ją praktykować, skupiając się na konkretnym obiekcie – zewnętrznym lub wewnętrznym albo zwracając uwagę na dominujące doświadczenia w tym momencie.

Starożytna metoda łączenia umysłu z ciałem, by stać się bardziej samoświadomym i obecnym.

Bezumysłowa świadomość.

Medytacja oczywiście nie jest nowym odkryciem – stosowana od co najmniej 5 tys. lat, kojarzona jednak typowo z kulturą Wschodu. Tak naprawdę promocja medytacji na Zachodzie rozpoczęła się dopiero pod koniec XIX wieku, a szczególnie w XX wieku. W Europie stała się popularna dopiero od kilku dekad. 

Warto zaznaczyć, że sama medytacja – w przeciwieństwie do obiegowych opinii – nie jest związana z żadną religią. Obecnie jest po prostu traktowana jako naukowa metoda poprawy zdrowia. Jednak oczywiście medytacja może być traktowana także jako praktyka religijna i to właściwie w każdej religii.

Nasze myśli

Dziennie w naszej głowie powstaje około 50 tys. myśli. Podaje się, że aż 70% naszych myśli jest negatywna, a 80% to myśli z dnia poprzedniego. Jeżeli chociaż w jakimś stopniu nasz umysł jest w stanie wpływać na rzeczywistość, to myśli te nie napawają optymizmem (chyba najlepszym przykładem wpływu umysłu na życie jest wizualizacja stosowana w terapii różnych chorób). Medytacja zmniejsza ilość myśli, które same powstają w umyśle, poza tym pomaga je zmienić na bardziej pozytywne. 

Korzyści z medytacji

Opisując wpływ medytacji na nasze ciało i umysł, można wyodrębnić kilka kategorii. Zaczniemy od funkcji kognitywnych:

  • medytacja poprawia pamięć, koncentrację, uwagę oraz inteligencję – to jeden z najlepiej przebadanych jej aspektów i wyniki nie pozostawiają żadnych wątpliwości,
  • zwiększa produktywność oraz kreatywność,
  • poprawia przetwarzanie informacji oraz multitasking,
  • wpływa korzystnie na podejmowanie decyzji,
  • zwiększa motywację, siłę woli, poziom dopaminy,
  • zapobiega utracie przenikliwości umysłu wraz z wiekiem,
  • zmniejsza odczuwany ból (ważne, szczególnie w przypadku chorób chronicznych),
  • poprawia jakość snu, jest także bardzo skuteczna w przypadku bezsenności.

W przypadku zdrowia emocjonalnego:

  • zwiększa ilość pozytywnych emocji oraz kontrolę nad niechcianymi myślami,
  • zwiększa współczucie dla siebie i innych, poprawia nastrój,
  • zdecydowanie zmniejsza stres oraz reakcję na niego,
  • zmniejsza stany lękowe oraz odczuwanie samotności,
  • może zwiększać poziom serotoniny (neurotransmiter związany z „dobrym” samopoczuciem) oraz GABA (neurotransmiter związany z uspokojeniem),
  • zmniejsza objawy ADD,
  • pomaga w walce z nałogami, w dużym stopniu zmniejsza kortyzol,
  • chroni przed chorobami psychicznymi, w tym depresją,
  • zapewnia stabilność emocjonalną,
  • zmniejsza drażliwość, wahania nastroju,
  • poprawia jakość związków,
  • znacznie ogranicza zamartwianie się,
  • zmniejsza gniew i agresję,
  • zmniejsza ryzyko samobójstwa,
  • zmniejsza objawy rasizmu.

 

Wpływ medytacji na mózg jest także bardzo szeroko udokumentowany

  • zwiększa objętość mózgu, szczególnie substancji szarej,
  • zwiększa objętość hipokampu, który jest odpowiedzialny za pamięć, a zmniejsza objętość ciała migdałowatego – odpowiedzialnego za emocje, przede wszystkim negatywne, w tym strach,
  • zapobiega atrofii mózgu związanej z wiekiem,
  • zwiększa gęstość kory mózgowej związanej z utrzymywaniem uwagi,
  • zwiększa poziom BDNF, który jest bardzo ważny dla zdrowia i rozwoju mózgu, ale także do odpowiedniego snu i samopoczucia,
  • poprawia krążenie krwi do mózgu,
  • hamuje progresję choroby Alzheimera,
  • zwiększa produkcję melatoniny (bardzo istotne w naszych czasach, kiedy stale jesteśmy narażeni na niebieskie światło, nie śpimy w ciemnych pomieszczeniach i ogólnie higiena snu jest bardzo niska),
  • zwiększa ilość fal gamma w mózg...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy