Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

29 sierpnia 2018

NR 17 (Sierpień 2018)

Melatonina i jej właściwości zdrowotne

0 25

Melatonina to związek wytwarzany głównie przez szyszynkę. Znana jest przede wszystkim z właściwości poprawiających jakość snu, ale jej funkcje wykraczają znacznie poza wpływ na sen. Oddziałuje na nasz metabolizm, gospodarkę hormonalną, pracę układu odpornościowego, a nawet chroni przed rozwojem nowotworów. Produkcja melatoniny naturalnie spada wraz z wiekiem.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • jakie funkcje pełni melatonina,
  • jakie czynniki mogą zaburzać jej naturalną produkcję,
  •  jak poprawić naturalnie wytwarzanie melatoniny.

 

Niestety, dziś jesteśmy narażeni na wiele czynników, które zaburzają produkcję melatoniny. Skutkuje to problemami ze snem, zwiększoną podatnością na stany zapalne i ryzykiem rozwoju wielu chorób przewlekłych. Bezsenność to współcześnie prawdziwa plaga. Szacuje się, że średnio 30% społeczeństwa ma problemy ze snem – w tym trudności z zasypianiem, wybudzaniem w nocy, przedwczesnym wstawaniem czy zaburzeniami faz snu prowadzącymi do snu niepokrzepiającego. Kolejną plagą są zaburzenia metaboliczne: otyłość, stany zapalne, insulinooporność, rozregulowana gospodarka hormonalna, zespół metaboliczny i wiele innych. Stale rosnąca zachorowalność na choroby przewlekłe to w dużej mierze wina obecnego stylu życia.

Funkcje melatoniny

Zapewnia zdrowy sen i regulację rytmów dobowych

Melatonina wydziela się w nocy. Ciemność jest sygnałem do produkcji melatoniny przez szyszynkę. Produkcja ta jest kontrolowana przez jądra nadskrzyżowaniowe (SCN) – centrum regulacji naszych rytmów dobowych. Rytm dobowy określa wydzielanie hormonów (m.in. kortyzolu, insuliny, ACTH), temperaturę ciała, zapotrzebowanie na sen. Melatonina wpływa na regulację aktywacji wielu genów zegarowych: BMAL1, CLOCK, PER1, PER2, a także na aktywność wielu receptorów związanych z neuroprzekaźnictwem w mózgu – co może mieć nie tylko wpływ na zdrowy sen, ale także chronić przed depresją. Melatonina sprawia, że nasz sen jest głębszy, dłuższy i bardziej regenerujący. Pomaga w regulacji rytmów dobowych u osób, które często podróżują i zmieniają strefy czasowe.

Ma właściwości antyoksydacyjne

Jest niezwykle silnym antyoksydantem. Na wiele sposobów wzmacnia naszą obronę przed wolnymi rodnikami (ROS), które w optymalnej ilości są niezbędne do walki z patogenami, niszczenia komórek nowotworowych czy kontrolowania podziałów komórkowych – w nadmiarze jednak są toksyczne i uszkadzają błony komórkowe, DNA, RNA czy białka, co prowadzi do wielu chorób. Melatonina pomaga kontrolować produkcję ROS przez organizm. Badania pokazują, że melatonina może poprawić wydolność mitochondriów, zmniejszając wyciek elektronów podczas procesu fosforylacji oksydacyjnej. Badania in vitro pokazują, że melatonina ma silniejsze zdolności antyoksydacyjne od witaminy C, E czy glutationu. Może modulować ekspresję wielu czynników związanych z nasileniem stanów zapalnych, tj. TNF-α, IL-6, COX2. Hamuje ekspresję NF-κB – czynnika transkrypcyjnego, który często jest rozregulowany w wielu chorobach przewlekłych (nowotwory czy choroby autoimmunologiczne). Badania pokazują, że melatonina zwiększa ekspresję peroksydazy glutationu, SOD, katalazy, czyli wspiera naszą naturalną ochronę antyoksydacyjną. Może także zmniejszać reaktywność komórek mikrogleju – w rezultacie obniża stany zapalne mózgu.

Moduluje układ odpornościowy

Receptory dla melatoniny znajdują się na wielu komórkach naszego układu odpornościowego lub na narządach odpornościowych. Badania pokazują, że melatonina może hamować inwolucję grasicy, zapobiega więc starzeniu się organów związanych z pracą układu odpornościowego. Melatonina hamuje apoptozę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy