Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja , Otwarty dostęp

10 kwietnia 2018

NR 12 (Październik 2017)

Naturalne sposoby podniesienia poziomu testosteronu w organizmie

0 43

Testosteron jest męskim hormonem płciowym, jednak występuje u obu płci. Produkowany jest głównie w jądrach u mężczyzn i przez jajniki u kobiet. Ten hormon steroidowy w organizmie pełni wiele funkcji, wpływając na rozwój seksualny i typowo męskie cechy, skład ciała czy zachowanie. Niestety w dzisiejszych czasach duża część społeczeństwa (szczególnie młodych panów) cierpi na niedobory tego hormonu, co wiąże się z przykrymi dolegliwościami, m.in. brakiem popędu  seksualnego, depresją czy problemami z budową jakościową masy mięśniowej. Jak więc naturalnie podwyższyć poziom testosteronu i zwiększyć jakość swojego życia?

Najwyższy poziom testosteronu odnotowujemy rano (o około 32% wyższy rano niż wieczorem), więc jego poziom powinno się badać właśnie o tej porze. 

Badanie przeprowadzone na chińskich chłopcach wykazało dodatnią korelację pomiędzy poziomem testosteronu a inteligencją płynną (umiejętnością rozwiązywania problemów) podczas pewnych etapów dojrzewania płciowego, więc o odpowiedni poziom testosteronu należy dbać już od wczesnych lat dziecięcych.

Odpowiedni poziom testosteronu u mężczyzn związany jest z ilością tkanki tłuszczowej, a jego wysoki poziom może redukować jej ilość. Dodatkowo zapobiega on utracie masy kostnej i gęstości mineralnej kości, zwiększa również siłę mięśniową. 

Badania przeprowadzone na 90 otyłych mężczyznach wykazały, że dwie godziny ćwiczeń dziennie zwiększają o 250% poziom testosteronu w porównaniu do wykonywania takich samych ćwiczeń w czasie czterech godzin (55–70% tętna maksymalnego).
Wraz z wiekiem (po 30. r.ż.) poziom testosteronu zaczyna się obniżać. Niski poziom tego hormonu związany jest ze zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości, zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2, oporności na insulinę, hipogonadyzmu, osteoporozy, depresji czy raka prostaty.

Jakie objawy świadczą o niedoborze testosteronu u mężczyzn

Symptomy wskazujące na niski poziom testosteronu:

  •     redukcja masy mięśniowej,
  •     brak lub obniżone libido,
  •     problemy z erekcją,
  •     ginekomastia,
  •     brak porannych wzwodów,
  •     brak energii,
  •     brak motywacji,
  •     problemy ze snem,
  •     problemy z pamięcią i koncentracją,
  •     wzrost poziomu tkanki tłuszczowej,
  •     problemy z płodnością,
  •     anemia,
  •     zmniejszenie owłosienia ciała.


Należy pamiętać, że zawsze powinniśmy dogłębnie szukać przyczyny obniżonego poziomu testosteronu, zanim zaczniemy podnosić jego poziom. Może za mało śpisz? Za dużo się stresujesz? Zbyt ciężko trenujesz? 

Co zmniejsza poziom testosteronu

Poziom hormonu obniżają: 

  •     wiek,
  •     stres – psychiczny, fizyczny, 
  •     alkohol,
  •     zaburzenia snu,
  •     przepracowanie,
  •     przetrenowanie, 
  •     nieodpowiednia dieta,
  •     niski poziom cholesterolu,
  •     otyłość,
  •     choroby: cukrzyca, hemochromatoza, HIV, świnka, kiła, zapalenie opon mózgowych,
  •     metadon,...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy