Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

2 lipca 2018

NR 16 (Czerwiec 2018)

Objaw skrzyżowania dolnego cz. 2

0 102

Siedzący tryb życia z ograniczonym poziomem aktywności fizycznej to główna przyczyna powstawania objawu skrzyżowania dolnego. Czym zatem jest samo skrzyżowanie dolne i czego dotyczy, a także w jaki sposób może się objawiać?

Wpoprzedniej części opisywałem objaw skrzyżowania górnego. Myślę, że to dobry moment, by o tym wspomnieć, zwłaszcza że OSD (objaw skrzyżowania dolnego) często jest bezpośrednio związany z OSG (objawem skrzyżowania górnego). Wracając do odpowiedzi na pytanie dotyczące ogólnej charakterystyki OSD, nasuwa się kilka odpowiedzi. Precyzyjną, książkową będzie odpowiedź, że objaw skrzyżowania dolnego to wada postawy wyraźnie widoczna w płaszczyźnie strzałkowej. Lżejsza definicja przedstawia OSD jako zaniedbanie, formę adaptacji naszego ciała do warunków, w jakich przebywa, i czynności, jakie wykonuje. Identycznie jest w przypadku OSG. Ponownie, aby lepiej zrozumieć temat, zatrzymajmy się na chwilę przy charakterystyce  kręgosłupa. Z poprzedniego artykułu wiemy już, że występują dwie fizjologiczne krzywizny kręgosłupa, takie jak lordoza oraz kifoza. Każde z tych „wygięć” ma swoje normy.

Odstępstwa od normy – hyperlordoza

Jak wiemy, od norm występują różnego rodzaju odstępstwa – i właśnie taka sytuacja widoczna jest przy objawie skrzyżowania dolnego. Odstępstwo dotyczy bezpośrednio odcinka lędźwiowego kręgosłupa, choć nie tylko, ale w głównej mierze sprawa dotyczy właśnie tego segmentu  kręgosłupa. Co dzieje się zatem z odcinkiem lędźwiowym? Otóż dochodzi do pogłębienia fizjologicznej lordozy – zjawisko to nazywamy hyperlordozą. Wszystkie zmiany, które dotyczą ustawienia naszego kręgosłupa, są związane z nieprawidłowo funkcjonującym układem mięśniowym. Co należy przez to rozumieć? Wróćmy jeszcze raz do opisu OSG i znaczenia równowagi napięciowej między przednią a tylną częścią ciała – identyczna sytuacja występuje w przypadku OSD. Między mięśniami brzucha, pleców, zginaczami stawu biodrowego, a także jego prostownikami występuje zaburzenie napięciowe. Pewna partia mięśni jest nadmiernie napięta, z kolei pozostałe grupy nie są wystarczająco aktywne. Na początku wspomniałem też o związku między objawem skrzyżowania górnego a objawem skrzyżowania dolnego. Jak wiemy, nasze ciało działa na zasadzie kompensacji – wszystkie braki muszą zostać wyrównane. Jeśli dochodzi do zaburzeń napięciowych, nieprawidłowego ustawienia ciała w jednym z segmentów naszego ciała, wówczas gdzieś te braki muszą być wyrównane. Często występuje sytuacja połączenia OSG i OSD, co w konsekwencji prowadzi do wystąpienia pleców wklęsło-wypukłych. 

Grupia ryzyka

Szczególnie osoby, które nie są aktywne fizycznie i które prowadzą siedzący tryb życia. Znowu jest to sytuacja, kiedy wysiłek fizyczny jest środkiem zapobiegawczym i lekarstwem w walce z wadami postawy. Brak ruchu połączony z nadwagą i złym sposobem odżywiania się to główne czynniki predysponujące do wystąpienia objawu skrzyżowania dolnego. Warto zwrócić również  uwagę na brak ergonomii pracy. Godziny spędzane w podróży lub przy biurku oraz praca przy komputerze wymagają od nas pozycji siedzącej. W czasie takiej pracy w znacznym stopniu „wyłączamy” nasze mięśnie. Co należy przez to rozumieć? Otóż prawidłowa, wyprostowana pozycja wymaga od nas wysiłku, a dokładniej – większego wydatku energetycznego (kontrola napięcia mięśni w celu utrzymania prawidłowej pozycji). Zgarbiona, nieprawidłowa pozycja to nic innego jak ucieczka od wysiłku. Zdecydowanie łatwiejszym zadaniem dla naszego ciała jest szukanie pozycji, w której odciążymy mięśnie, zamiast utrzymywać ciągłe napięcie niezbędne do utrzymania poprawnej pozycji. Odciążanie mięśni, niestety, niesie za sobą negatywne skutki. W momencie przybierania złej pozycji podczas siedzenia nasze mięśnie, np. zginacze stawu biodrowego, mają tendencję do nadmiernego napinania się i skracania. Jest to dla nich idealna sytuacja, biorąc pod uwagę kilkugodzinne ustawienie stawu biodrowego w zgięciu. Wiele osób zastanawia się nad stosowaniem profilowanych krzeseł czy piłkami typu fitball. Jak najbardziej, jest to dobre rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, że to jedynie forma pomocy, a nie „narzędzie”, które w pełni nas odciążą. Profilowane krzesła w dalszym ciągu wymagają naszego czynnego udziału w trakcie siedzenia. Używając piłki typu fitball, nadal można siedz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy