Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

14 maja 2018

NR 15 (Kwiecień 2018)

Objaw skrzyżowania górnego
wady postawy w treningu personalnym

0 107

Temat chorób cywilizacyjnych XXI wieku jest coraz bardziej dostrzegany oraz brany pod uwagę w życiu codziennym przeciętnego, niekoniecznie aktywnego fizycznie, Polaka. Niestety, sama świadomość, że takowe zmiany występują, często nie wystarcza. Trudno też wymagać od kogoś, kto nie jest związany z branżą fitness, fachowej wiedzy. Natomiast stare, wszystkim dobrze znane porzekadło mówiące o tym, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dotyczy również naszego szeroko pojętego aparatu ruchu.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • czy osoby borykające się z problemem bólowym kręgosłupa powinny rozpocząć współpracę z trenerem personalnym, 
  • jaką wiedzę powinien posiadać trener, by być w stanie przeprowadzić rzetelną analizę postawy swojego klienta,
  • jak w przypadku objawu skrzyżowania górnego powinien zostać skonstruowany program treningowy, a także co powinno stać się jego priorytetem.
  • Na szczęście w przypadku wad postawy sama aktywność fizyczna jest zarówno środkiem zapobiegawczym, jak i lekarstwem. 

Czym właściwie jest objaw skrzyżowania górnego? 

Objaw skrzyżowania górnego (dalej: OSG), inaczej określany jako plecy okrągłe, jest tzw. zespołem posturalnym. Natomiast zespoły posturalne to nic innego jak wady postawy. Aby scharakteryzować OSG, trzeba zacząć od charakterystyki norm w odniesieniu do postawy. Plecy okrągłe bezpośrednio dotyczą „kondycji” naszego kręgosłupa. Kręgosłup traktowany jako „słup” kostny, fundament naszej postawy w płaszczyźnie czołowej tworzy prostą linię. W płaszczyźnie strzałkowej natomiast widzimy fizjologiczne krzywizny, takie jak lordoza czy kifoza. „Esowaty” kształt kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej jest jak najbardziej normą fizjologiczną. Analizując kręgosłup odcinkowo, wyróżniamy lordozę szyjną, kifozę piersiową, lordozę lędźwiową oraz kifotyczne zakończenie kręgosłupa odcinkiem krzyżowo-guzicznym.

Kręgosłup pełniący funkcję ochronną dla rdzenia kręgowego, podporową, amortyzującą oraz umożliwiającą ruch potrzebuje wyżej wymienionych norm fizjologicznych. Wcześniej wspomniana kifoza, a także lordoza, mają natomiast tendencje do „pogłębiania się”. Dochodzi wtedy do sytuacji pojawienia się „hyperkifozy” lub „hyperlordozy”. Niestety, to już jest ustawienie kręgosłupa w pozycji afizjologicznej. 

Jak dochodzi do objawu skrzyżowania górnego? 

Można powiedzieć, że powstanie objawu skrzyżowania górnego jest pewnym rodzajem „zaniedbania”, ale przede wszystkim jest to odpowiedź adaptacyjna naszego ciała na środowisko, w którym przebywamy, czy też odpowiedź na czynności, które wykonujemy. Co należy przez to rozumieć? W momencie kiedy nie dbamy czy też przestajemy kontrolować naszą postawę, nasz układ mięśniowy dostaje niejako „przepustkę” do „łapania” nadmiernego napięcia mięśniowego w niektórych segmentach naszego ciała. Nadmierne napięcie poszczególnych mięśni wpływa bezpośrednio na układ kostny. W ten oto sposób nasz kręgosłup „poddaje” się nadmiernemu wygięciu. 

Okrągłe plecy – na co zwrócić uwagę?

W szczególności musimy zwrócić swoją uwagę na odcinek piersiowy kręgosłupa, szyjny, a także lędźwiowy oraz na klatkę piersiową. Skąd taka rozbieżność, jeśli problem dotyczy odcinka piersiowego kręgosłupa? Należy pamiętać, że odcinki kręgosłupa są ze sobą ściśle sprzężone. Nie da się wykonać ruchu rotacji, wyprostu czy też zgięcia kręgosłupa, uruchamiając czy też angażując tylko odcinek piersiowy kręgosłupa. Wszystkie te ruchy zachodzą dzięki wspólnej pracy każdego z segmentów. 

Kto zatem będzie znajdował się w grupie ryzyka? Wszystkie osoby prowadzące siedzący tryb życia czy też pracy. Osoby, które nie będą aktywne fizycznie czy też sportowo. Najbardziej niepokojące jest to, że wady postawy nie są już zarezerwowane dla żadnej grupy wiekowej. OSG widoczny jest w przypadku dzieci, jak i osób dorosłych. Szybka i skuteczna interwencja w przypadku zarówno dzieci jest kluczowa, tak jak w przypadku dorosłych, z tym że utrwalone schematy, przyzwyczajenia, wiele lat funkcjonowania w złej pozycji, w złym ustawieniu kręgosłupa wymaga od nas nierzadko ogromu pracy. 

Jakie mięśnie potrzebują szczególnej uwagi?

Nadmiernie napięte mięśnie oraz brak kontroli mięśniowej nadaje naszemu kręgosłupowi charakterystyczny kształt. Na jakie więc mięśnie należy zwrócić szczególną uwagę? 

Przede wszystkim na mięśnie klatki piersiowej, naramienne, dwugłowe ramienia, mięśnie grzbietu oraz odcinka szyjnego kręgosłupa. Ponownie, aby lepiej zrozumieć temat, przeanalizujmy anatomię wyżej wymienionych mięśni. 

Mięśnie klatki piersiowej, przede wszystkim mięśnie piersiowe większe zlokalizowane w przedniej części klatki piersiowej, przyjmują charakterystyczny trójkątny kształt. Mięsień piersiowy większy możemy podzielić na trzy części: część obojczykową, zlokalizowaną bezpośrednio pod obojczykiem, część mostkowo-żebrową – jest to niejako „śr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy