Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pilates klasyczny
Jak? Po co? Dlaczego?

Artykuły z czasopisma | 10 października 2017 | NR 3
39

Czym jest pilates? Niby prosta sprawa: kolejny rodzaj zajęć w ofercie fitness clubu – obok stepu, dance itp., alternatywa dla osób, które nie lubią skakać lub szukają innej aktywności fizycznej. Jeżeli dodamy do tego rozciąganie, to mamy typowy obraz zajęć pilatesu według klientów fitness clubów.

Pilates klasyczny to system ćwiczeń. System, w którym jeden element jest zależny od drugiego i każdy z elementów ma wpływ na inne. Pilates można porównać do gry Tetris – składamy budowlę z poszczególnych, pasujących do siebie klocków i jeżeli uda nam się zrobić to perfekcyjnie, przechodzimy na kolejny level. Jest tylko jedna różnica – pośpiech to nasz wróg. I nie chodzi tu o powolne wykonywanie ćwiczeń. Raczej o to, że, po pierwsze, każdy z nas ma swoje tempo przyswajania i rozumienia wiedzy, a po drugie, pracujemy w takim tempie, które jesteśmy w stanie kontrolować. Odnosi się to zarówno do prowadzonych treningów personalnych, jak i do pracy w grupie. O ile jednak w trakcie treningu personalnego tempo zawsze dostosowujemy do klienta, to w zajęciach grupowych dostosowujemy je do poziomu grupy. Pamiętajmy tylko o jednym – ludzie muszą się ruszać! Nie możemy więc trwać godzinami w jednej pozycji ani zatrzymywać ćwiczenia na dźwigniach! Musimy dać się ciału ruszać – tylko dzięki temu będziemy w stanie stwierdzić, co w ruchu nie działa, gdzie wzorzec jest zaburzony, co naprawić i przede wszystkim – od czego zacząć.

Praca na macie to zasadnicza część metody pilatesu. Jej twórca, Joseph Pilates (od jego nazwiska przyjęto zwyczajową nazwę), stworzył sprzęty po to, żeby ułatwić zrozumienie ruchu i przez to ułatwić wykonywanie ćwiczeń na podłodze. Wierzył on, że zdrowie fizyczne i psychiczne są ze sobą nierozerwalnie połączone. Rozumiał, że umysł i ciało są jednością, a zmiany w jednym obszarze mają autentyczny wpływ na kolejny. Pamiętał też o tym, że wszystkie układy w ciele są ze sobą powiązane i wpływają na człowieka jako całość. Już w swojej książce, która wydana była w latach 40. ubiegłego stulecia, mówił o odpowiedniej diecie, naturalnych produktach, konieczności ruszania się i uprawiania ćwiczeń fizycznych czy odpowiedniej ilości snu, potrzebnej do regeneracji. Dziś nazywamy to holizmem. Im więcej studiuję pilates, tym bardziej przekonuję się, że Joseph był po prostu geniuszem.

Ćwiczenia na macie

Wracając do ćwiczeń na macie – najważniejsze, co trzeba o nich wiedzieć, to fakt, że charakteryzują je logika i oparcie na zasadach biomechaniki i zasadach działania taśm anatomicznych w ruchu. Każdy element jest bardzo istotny – oddech, napięcia mięśniowe, ułożenie ciała, dźwignie, tempo itp. Dla Josepha ważna też była kolejność ćwiczeń – jest ona nieprzypadkowa. We wszystkim są precyzja i logika. Jedno ćwiczenie ma za zadanie przygotować nasze ciało do kolejnego. Po pierwszych czterech ćwiczeniach na macie (The Hundred, Roll Up, One Leg Circle, Rolling Like a Ball) jesteśmy już w stanie zaobserwować, jakie ciało ma braki, i tak dobrać kolejne ćwiczenia z systemu, żeby „rozpracować” klienta. Do tego dochodzi pierwsze ćwiczenie na reformerze, czyli sekwencja footwork, i praktycznie mamy już ułożony w głowie schemat pracy na najbliższe tygodnie. Romana Krzyżanowska kiedyś powiedziała, że każdy, kto chce uczyć pilatesu, musi być inteligentny – dodam, że nie tylko inteligentny, ale także logicznie myślący i niezmiernie spostrzegawczy. Praca z klientem to zawsze praca z ciałem leżącym przed nami! Niejednokrotnie widziałam zajęcia pilatesu, na których grupa leży na macie i rusza stopą czy kolanem tak naprawdę bez większego sensu. Byłam też świadkiem zajęć, na których instruktor dosłownie „zajeżdżał” klientów – wiadomo, wedle zasady: im mocniej spoceni i im większy wycisk, tym lepiej. Tylko gdzie tu inteligencja? No i klasyka gatunku – instruktor ćwiczący z grupą na macie. Pamiętajmy, że jesteśmy instruktorami, nie uczestnikami zajęć! Naszym zadaniem jest pomaganie i instruowanie, jak poprawnie, ale przede wszystkim bezpiecznie wykonać poszczególne ćwiczenia! Poćwiczyć możemy u koleżanki na zajęciach.

Pamiętajmy, że pilates to tak naprawdę trening funkcjonalny. Co możemy nim osiągnąć? W zasadzie wszystko – oprócz upragnionego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy