Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

18 października 2017

NR 6 (Październik 2016)

Podstawy w treningu siłowym
– najpierw wzmocnij swoje ciało, potem buduj EGO

0 306

Świadomość panowania nad swoim ciałem, budowanie napięcia mięśniowego oraz wykorzystanie treningu jako narzędzia, które Cię wzmocni, a nie zaszkodzi!

Po pierwsze musimy zdawać sobie sprawę z tego, że trening oporowy jest narzędziem, które pomaga osiągnąć nam pewien założony cel. I tak jak każde narzędzie może być wykorzystane prawidłowo, czyli z treningu na trening będziesz stawać się coraz bardziej sprawny, albo odwrotnie – po prostu zrobisz sobie krzywdę, jeśli wykorzystasz je niewłaściwie (80% ćwiczących). Dlatego na początek musisz odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: Czy jesteś ignorantem, który idzie na siłownię, żeby „pompować” swoje ego? Czy podchodzisz do sprawy mądrze i chcesz wykonać kawał dobrej roboty, żeby stać się lepszą wersją samego siebie. Jeśli interesuje Cię druga opcja, to znalazłeś się we właściwym miejscu.  Czytaj dalej!  

Jak zacząć? 

Na samym początku swojej przygody z kulturystyką trzeba zwrócić uwagę na kilka spraw. Jeśli będziesz wykonywał ćwiczenia, mając restrykcje ruchowe, czyli w niektórych stawach zabraknie Ci pełnych zakresów ruchu, np. w efekcie siedzącego trybu pracy, szybko doprowadzisz do kontuzji. Jeśli nie będziesz zwracał uwagi na motorykę i jakość wykonywanych ćwiczeń, szybko doprowadzisz do kontuzji. Jeśli zignorujesz podstawowe zasady, którymi rządzi się Twoje ciało, szybko doprowadzisz do kontuzji. 

Dzisiaj zaczniemy od budowania fundamentów do dalszego rozwoju, czyli od czucia własnego ciała. Zanim wskoczycie na duże ciężary, musimy popracować nad motoryką ruchu, a także nad czuciem mięśniowym. Zatem trening na siłowni zaczynamy od trenowania centralnego układu nerwowego, który tym wszystkim zarządza. 

Musicie zdawać sobie sprawę, że Wasze ciało jest niezwykle adaptacyjną strukturą. W kontekście ruchu, a w naszym przypadku ćwiczeń siłowych wygląda to następująco: załóżmy, że wykonujemy często jakiś ruch, np. wyciskanie na płaskiej, czyli klasyka siłowni, wtedy nasza głowa myśli, jak to zrobić, żeby wykonać zadanie, a jednocześnie nie wydatkować dużej ilości energii na spinanie całego ciała. Zachodzi pewna bardzo istotna adaptacja i przecierane są odpowiednie szlaki neuronowe – ruch już po niedługim czasie staje się dla nas automatyczny. 

Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie fakt, że ciało nie poznaje, co jest dobre albo złe. I jeśli będziemy powtarzać ruch błędnie, to zostanie on błędnie zautomatyzowany, co doprowadzi po pewnym czasie do kontuzji lub zmian zwyrodnieniowych, często upośledzających nasz układ ruchu do końca życia.  Wówczas historia bycia superbohaterem na siłowni skończy się szybciej, niż się zaczęła. Dlatego tak ważne jest na początku treningu, żeby uczyć swoje ciało odpowiednich wzorców ruchowych. 
Zaczynamy od bardzo małego ciężaru albo wręcz wykonujemy ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, żeby zbudować solidny fundament do dalszego rozwoju i nauczyć ciało odpowiednich, naturalnych dla niego wzorców ruchowych, które pozwolą nam progresywnie iść do przodu w naszej przygodzie z treningiem siłowym. Niezwykle ważne w treningu jest czucie mięśniowe. Doświadczeni kulturyści wiedzą, że do wykonania dobrego treningu i „zajechania” swoich mięśni wystarczą niewielkie ciężary i dużo skupienia na czuciu mięśnia, który chcemy zaangażować. Dlatego zanim nie poczujecie, jak napinają nam się mięśnie klatki, np. wyciskając pusty gryf, to nie dokładajcie ciężaru. Nie ma to najmniejszego sensu.  

Dostosowanie planu treningowego do typu sylwetki podopiecznego 

Dobry trener personalny musi podchodzić indywidualnie do każdej osoby. Po 10 minutach zweryfikowania podstawowych zakresów ruchu musi już wiedzieć, od czego trzeba zacząć u danej osoby, żeby jej przygoda z treningiem siłowym zaczęła się od właściwej strony. 

Wyróżniamy trzy typy sylwetki: 

  • ektomorfik, 
  • mezomorfik, 
  • endomorifk. 

Musimy znać doskonale te trzy typy sylwetki i cofnąć się do tej magicznej chwili, w której nasi rodzice zapoczątkowali takie piękne istoty jak my. Embrion, z którego się rozwijamy, powstaje w wyniku zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik, w 2. tyg. naszego rozwoju zarysowują się trzy pierwotne warstwy ektoderma, mezoderma i endoderma. Każda z tych warstw jest odpowiedzialna za rozwinięcie pewnych części organizmu.  

Ektomorficy – są kruchej i delikatnej budowy, mają długie kończyny i wąskie ramiona, ich kościec jest drobny, ale wyraźnie zaznaczony. To osoby o bardzo niskim poziomie tkanki tłuszczowej, przez co bardzo mocno uwidoczniają się włókna układu mięśniowego, chociaż układ ten nie jest wc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy