Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

11 kwietnia 2018

NR 13 (Grudzień 2017)

Postępowanie lajfstajlowe we wsparciu odporności

0 57

Okres chorobowy w pełni, nasz organizm codziennie musi mierzyć się z bakteriami i wirusami krążącymi w powietrzu. Jesień to czas, w którym przypominamy sobie, że warto wzmocnić naszą odporność. Chłodne dni zachęcają nas do spożywania ciepłych napojów i posiłków, co jest dobrą  metodą na rozgrzanie organizmu, ale również na dostarczenie porcji witamin.

Naturalne metody wsparcia odporności naprawdę mają moc! 

Gdy już dopadnie nas jakaś infekcja, to w pierwszej kolejności większość z nas przypomina sobie o babcinym sposobie – czosnek, miód czy syrop z cebuli – i faktycznie są to też bardzo ciekawe naturalne antybiotyki, które warto zastosować, szczególnie na początkowym etapie infekcji. Jednak jeśli chcemy wielokierunkowo zadbać o swoją odporność, to dodanie czosnku do sosu pomidorowego niestety nie przyniesie pożądanych efektów. 

Oto kilka wskazówek, jak naturalnie podnieść odporność 

Eliminacja stresu 

Pewnie jesteście zdziwieni, dlaczego w pierwszej kolejności nie zaczynam od diety, suplementacji tylko od… stresu? Jednorazowy krótki stresor powoduje aktywację układu odpornościowego, następuje produkcja przeciwciał, zwiększa się ilość limfocytów, które mogą zwalczać stan zapalny, a jednocześnie do krwi uwalniane są białka ostrej fazy. Jest to tzw. pierwsza faza aktywności układu immunologicznego, w którym wzmocniona zostaje aktywność glikokortykoidów. Taka reakcja nie następuje wyłącznie w wyniku kontaktu z zakażeniem, ale na wszelkiego rodzaju stresory psychologiczne czy fizyczne, czy w przypadku małej ilości snu i regeneracji. Gdy mamy do czynienia z przewlekłym stresorem, który trwa dłużej (już po około 60 minutach), wzmożona aktywacja glikokortykoidów oraz układu współczulnego zaczyna dawać efekt przeciwny – tłumienie odporności. Jest to mechanizm chroniący przed nadmierną aktywnością układu odpornościowego, która niesie ryzyko autoimmunologii. 

W stresujących chwilach nasz organizm produkuje adrenalinę i kortyzol. Te hormony „odłączają” nasz układ odpornościowy, ponieważ produkowane są w momencie ,,zagrożenia życia’’ – zwalczanie choroby jest wówczas na drugim miejscu. Niestety produkcja tych hormonów następuje w momencie narażenia na każdy stresor. Jednak przy kłótni z partnerem raczej zagrożenia naszego życia nie ma, podobnie podczas maratonu czy niedospania, a w każdej z tych sytuacji nasz organizm mobilizuje nadnercza do produkcji tych hormonów, co jednocześnie nie pozwala na optymalne działanie układu immunologicznego i znacznie łatwiej zapadamy wówczas na infekcje. 

Postarajmy się ograniczać stresory w naszym życiu, jednocześnie dbając o produkcję endorfin. Róbmy rzeczy, które sprawiają nam przyjemność! Okazuje się, że produkcja endorfin wzmacnia naszą odporność. Pomocna będzie ulubiona muzyka, taniec, komedia, ulubiona aktywność fizyczna itd. Ciekawym sposobem na uwolnienie się od złych emocji jest metoda Fabio Marchesi ,,Bezwarunkowej Wdzięczności’’ polegająca na dziękowaniu za to, co mamy (za to, że żyjemy, mamy co jeść, gdzie spać itp.). 

Odpowiednia dieta 

To kolejny bardzo ważny element wsparcia naszej odporności, bo to co wkładamy do ust, może pomagać nam w pracy układu odpornościowego, jak również może jej szkodzić. 

Jak wiemy, zdrowie naszych jelit ma duży udział w prawidłowo funkcjonującym układzie odpornościowym. Dlatego tak ważny jest dobór pokarmu, który do nich trafia. Negatywny wpływ na florę bakteryjną jelit ma ilość stresorów obecnych w naszym życiu, dlatego powinniśmy okresowo wspierać jelita odpowiednią probiotykoterapią. 

Negatywnie na nasz układ odpornościowy może wpływać niedoborowa dieta, która niekoniecznie musi być niskokaloryczna. Dieta mocno przetworzona, produkty wyjałowione z witamin i składników mineralnych nie zapewnią nam zdrowia, ponieważ zwyczajnie zabraknie składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Druga strona medalu, czyli przejadanie się, także nie jest niczym wskazanym – generuje to stres oksydacyjny, który będzie osłabiał działanie układu odpornościowego. Aby zapewnić odpowiednie wchłanianie, należy zadbać o prawidłowe pH żołądka, odpowiednią produkcję enzymów trawiennych, uszczelnienie jelit, odżywienie kosmków jelitowych oraz prawidłową florę bakteryjną całego przewodu pokarmowego. 

 

Produkty w diecie wspierające odporność:

  • Świeże i nieprzetworzone pokarmy (najlepiej żywność bez składu). 
  • Warzywa – wykorzystując sezonowość, latem świeże, zimą skupmy się na kiszonych i ewentualnie mrożonych. Najlepiej spożywane na ciepło, co dodatkowo ogrzeje nasz organizm (zupy, warzywa pieczone/grillowane/gotowane itp.).
  • Fermentowane produkty w celu wsparcia flory...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy