Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

25 października 2017

NR 1 (Grudzień 2015)

Posty okresowe w dietach sportowców

0 39

Faktem jest, iż restrykcje kaloryczne, większe przerwy między posiłkami oraz omijanie zagrażających zdrowiu używek sprzyjają usprawnianiu mechanizmów pracy organizmu. Stosowanie postów tymczasowych poprawia wrażliwość insulinową, kontrolę cukru, lipidów, zmniejsza ryzyko chorób naczyniowych, usprawnia działanie szlaków metabolicznych, niszczy raka, pozwala zachować długie telomery, co przekłada się na dłuższe życie.

Restrykcje dietetyczne obecne są w każdej religii oraz każdym zakątku świata. Post jest najstarszą formą pokuty i przygotowania się do świąt, co ma sens zarówno z kulturowego, jak i fizjologicznego punktu widzenia. Postem nazywamy zarówno restrykcje wielotygodniowe, ale także te mniejsze – kilkugodzinne.

Mimo iż posty są niezgodne z dzisiejszymi zaleceniami dietetycznymi, wydają się stać za długowiecznością i doskonałym zdrowiem starszych pokoleń. Faktem jest, iż restrykcje kaloryczne, większe przerwy między posiłkami oraz omijanie zagrażających zdrowiu używek sprzyjają usprawnianiu mechanizmów pracy organizmu. Stosowanie postów tymczasowych poprawia wrażliwość insulinową, kontrolę cukru, lipidów, zmniejsza ryzyko chorób naczyniowych, usprawnia działanie szlaków metabolicznych, niszczy raka, pozwala zachować długie telomery, co przekłada się na dłuższe życie. 

Wiemy, że restrykcje dietetyczne są dobroczynne dla przeciętnego Kowalskiego. Mogą też być z powodzeniem stosowane jako narzędzia w konkretnych sytuacjach w dietach sportowców.

Co to jest Intermittent fasting?

Mimo iż schematów tego modelu żywieniowego jest wiele, to najczęściej przytaczanym jest schemat z 16-godzinnym postem oraz 8-godzinnym oknem żywieniowym. Teoria Intermittent Fasting (dalej zwanej IF) opiera się głównie na usprawnieniu wrażliwości insulinowej przez restrykcje żywieniowe. Tym sposobem wypłukane z glikogenu mięśnie i wątroba radzą sobie lepiej z poposiłkowym cukrem, aminokwasami i tłuszczami krążącymi w krwiobiegu. Gdy pomyślimy o poście w kontekście społecznych zachowań to zauważymy, iż zawsze poprzedza większe wydarzenia, których kulminacyjnym momentem jest uczta – święto. Do tego dłuższy odstęp pomiędzy posiłkami pozwala podczas nieobecności insuliny działać glukagonowi, dzięki czemu organizm może czerpać energię z zapasów – tłuszczu. Posty jako stresory powodują też zwiększenie produkcji HGH, na co zwraca uwagę społeczność internetowych kulturystów. Ja uważam wykorzystanie mocy hormonu wzrostu w ramach fizjologicznych norm, w trakcie głodówki, na rzecz budowy masy za tak zwane broscience i wkładam pod poduszkę.

Od wielkiego Och! do wielkiego Bum i Auć 

Jeszcze jakiś czas temu, mimo braku publikacji na temat wpływu postów na zdrowie i kondycję człowieka, większość trenerów personalnych, jakich znałem, stosowała IF. IF’a przypisywano też większości klientów, bez względu na płeć czy uprawiany sport. Jak można się domyślić, dobroczynne ewolucyjne przystosowanie się do warunków głodu traktowane jako panaceum nie działała na każdego jednakowo.

IF posiada też inną właściwość – jest stresorem. Stresory, tak jak obciążenia treningowe, należy sumować, aby nie spowodować zmęczenia materiału i tąpnięcia formy sportowej. Przestrzegam przed tym, gdyż w trakcie długotrwałych restrykcji aktywowany jest układ podwzgórze-przysadka-nadnercza (oś HPA), który w końcowym etapie sygnalizacji powoduje produkcję kortyzolu przez korę nadnerczy. Hormon ten jest odpowiedzialny za kontrolę cukru w sytuacji awaryjnej, powodując zwiększoną ilość glukozy we krwi przez przyśpieszenie glukoneogenezy z białek i aminokwasów, jednocześnie blokując mięśnie do jej absorpcji, pozbawiając je wrażliwości insulinowej. Dobrze rozumiecie – organizm w sytuacji chronicznego stresu jest w stanie poświęcić swoje mięśnie, żeby tylko dostarczyć odpowiednią ilość cukru dla mózgu. Zwraca na to uwagę dr Kirk Parsley, emerytowany Marines, który obserwuje powszechne występowanie tego zjawiska u bardzo aktywnych żołnierzy jednostek specjalnych, a także u CrossFiterów. Nadmiar stresu ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym niszczy metabolizm młodych żołnierzy, po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy