Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja , Otwarty dostęp

12 marca 2018

NR 14 (Luty 2018)

Probiotyki wieloszczepowe – zastosowanie w dieto terapii sportowców

0 35

Uporczywe wzdęcia, zaparcia albo biegunki, bóle brzucha, uczucie pełności, nieświeży oddech, bezsenność, słaba odporność na stres, problemy z nastrojem, pamięcią i koncentracją, trudności z redukcją masy ciała, stany zapalne, słaba odporność, alergie i nietolerancje pokarmowe – te wszystkie objawy (i wiele innych) mogą świadczyć o zaburzonej mikroflorze jelitowej. Współcześnie  nasza mikroflora jelitowa jest inna niż u naszych babć czy dziadków. Obecny styl życia, dieta, stres czy leki – to wszystko sprawia, że pożyteczne bakterie giną, co ma poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Pożyteczne mikroby bytujące w naszych jelitach, w żołądku i jamie ustnej mają znacznie więcej funkcji niż pierwotnie sądzono:

  • usprawniają nasze trawienie – pomagają trawić błonnik, dostarczając tym samym krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych (np. kwas masłowy), które stanowią energię dla jelit i gwarantują nam ich odpowiednie pH;
  • modulują układ odpornościowy – bakterie jelitowe stanowią swego rodzaju „worek treningowy” dla komórek naszego układu odpornościowego; to dzięki bakteriom komórki te uczą się rozpoznawać własne struktury od obcych. Zaburzona mikroflora jelitowa sprzyja rozwojowi chorób autoimmunologicznych. Bakterie modulują także długość trwania stanów zapalnych, co przekłada się na całokształt naszego zdrowia. Długo toczące się stany zapalne mogą sprzyjać np. rozwojowi insulinooporności;
  • pochłaniają substancje rakotwórcze z jelit;
  • wspierają utrzymanie zdrowej bariery jelitowej;
  • wpływają na nasz sen i nastrój – wydzielają dużo neuroprzekaźników, które dają sygnał do mózgu o stanie jelit. Gdy wszystko w jelitach jest w porządku, mózg otrzymuje optymalną dawkę serotoniny, dzięki czemu mamy dobry nastrój. Niektóre gatunki mogą produkować też GABA – neuroprzekaźnik o charakterze uspokajającym i Bifidobacterium longum – o działaniu nasennym;
  • tworzą naturalną barierę przeciwko toksynom i pasożytom, produkują różne substancje: antygrzybiczne i antywirusowe, m.in. interferon, lizozymy i surfaktanty;
  • pomagają w trawieniu laktozy;
  • zdrowa flora bakteryjna potrafi wytwarzać większość witamin z grupy B i witaminę K2;
  • wytwarzają wiele związków o charakterze neuropeptydów czy hormonów – w tym cząsteczki podobne do insuliny czy GLP-1, które regulują nasz metabolizm. 

Obecny styl życia wpływa bardzo niekorzystnie na skład gatunkowy naszej mikroflory. U wielu osób zamiast pożytecznych bakterii występują bakterie o charakterze patogennym, które mogą wpływać negatywnie na stan naszego zdrowia. Nic dziwnego – to właśnie pożyteczne bakterie „trzymają w ryzach” grzyby czy bakterie chorobotwórcze. Gdy brakuje nam tych dobrych bakterii, te złe mogą się namnażać.

Jakie korzyści z probiotykoterapii odniosą osoby aktywne sportowo

Sportowcy, którzy intensywnie ćwiczą, są szczególnie narażeni na zaburzenia ciągłości bariery jelitowej. Wysoki poziom kortyzolu wpływa bezpośrednio na wyściółkę jelit, między innymi zmniejszając poziom IgA w obrębie układu odpornościowego jelit, jakim jest GALT. 

Zespół nieszczelnego jelita wpływać może na rozwój p...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy