Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przeciążenie mięśni i stawów

Artykuły z czasopisma | 16 października 2017 | NR 5
36

Ból wynikający z przeciążenia mięśni jest główną przyczyną bólu przewlekłego, długotrwałego o zmiennym nasileniu oraz o charakterze nawrotowym. Przeciążenie mięśni wynika najczęściej z permanentnego przebywania w jednej pozycji lub pojawia się po nadmiernym wysiłku (zbyt intensywny trening, zbyt długi czy zbyt częsty). Mięśnie stają się spięte, twarde i bolesne przy dotyku, zostaje ograniczona ich mobilność.

Najczęściej odczuwalnym miejscem bólowym u pacjentów jest odcinek lędźwiowy kręgosłupa, potocznie nazywany „krzyżem”. Pacjenci wskazują na przestrzeń pomiędzy miednicą a kręgosłupem lub wskazują na przestrzeń pomiędzy pośladkami. Rozróżnić tu należy bóle stawów krzyżowo-biodrowych i bóle mięśni w odcinku lędźwiowym. Te pierwsze łączą się najczęściej z dysfunkcją mięśni pośladkowych – przeciążeniem mięśni pośladkowych średnich i osłabieniem mięśni pośladkowych wielkich. Dodatkowo nadmiernemu przeciążeniu ulega pasmo biodrowo-piszczelowe. Wszystkie powyższe dysfunkcje zaburzają mobilność w obrębie całej miednicy. Przez to pojawia się problem w podstawowych wzorcach ruchowych – przysiadzie, skłonie czy nawet chodzie. Pacjent nie jest w stanie właściwie funkcjonować. Aby temu zapobiec, warto codziennie wykonywać chociaż kilka ćwiczeń mających na celu ustabilizowanie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz zaktywizowanie mięśni pośladkowych.

 

1.Przygotowan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy