Przeciążenie mięśni i stawów

Artykuły z czasopisma

Najczęściej odczuwalnym miejscem bólowym u pacjentów jest odcinek lędźwiowy kręgosłupa, potocznie nazywany „krzyżem”. Pacjenci wskazują na przestrzeń pomiędzy miednicą a kręgosłupem lub wskazują na przestrzeń pomiędzy pośladkami. Rozróżnić tu należy bóle stawów krzyżowo-biodrowych i bóle mięśni w odcinku lędźwiowym. Te pierwsze łączą się najczęściej z dysfunkcją mięśni pośladkowych – przeciążeniem mięśni pośladkowych średnich i osłabieniem mięśni pośladkowych wielkich. Dodatkowo nadmiernemu przeciążeniu ulega pasmo biodrowo-piszczelowe. Wszystkie powyższe dysfunkcje zaburzają mobilność w obrębie całej miednicy. Przez to pojawia się problem w podstawowych wzorcach ruchowych – przysiadzie, skłonie czy nawet chodzie. Pacjent nie jest w stanie właściwie funkcjonować. Aby temu zapobiec, warto codziennie wykonywać chociaż kilka ćwiczeń mających na celu ustabilizowanie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz zaktywizowanie mięśni pośladkowych.

 

1.Przygotowanie miednicy do ćwiczeń – rolowanie

 

2.Rozciąganie dynamiczne

Kolejnym miejscem częstych przeciążeń jest staw kolanowy

Niejednokrotnie schemat wygląda następująco – niewłaściwie ustawiona miednica powoduje koślawienie kolan i osłabienie aparatu więzadłowego. Jak wcześniej wspominałam, ustawienie miednicy determinuje właściwe wzorce ruchowe kręgosłupa lędźwiowego. To samo dotyczy całej kończyny dolnej. Przykurcze i utrata siły mięśniowej w obrębie pośladka wywołuje wzmożone napięcie w paśmie biodrowo-piszczelowym. Przyczep dalszy powięzi wspólnej mięśnia naprężacza powięzi szerokiej przy nadmiernym napięciu wywołuje dest...

To wydanie dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy