Dołącz do czytelników
Brak wyników

Probiotyki w sporcie

14 maja 2018

NR 15 (Kwiecień 2018)

Psychobiotyki, czyli wpływ bakterii probiotycznych na nastrój

0 76

Depresja, bezsenność, brak motywacji, przygnębienie, brak energii do życia – zaburzenia nastroju dotyczą coraz większego grona osób. Szacuje się, że na świecie ponad 350 mln osób cierpi na depresję. Choroby natury psychicznej mają wiele przyczyn. Jedną z nich może być zaburzona mikroflora jelitowa. Nie bez powodu o jelitach mówi się coraz częściej jako o „drugim mózgu”. Pożyteczne bakterie jelitowe nie tylko wspierają naszą odporność, regulują pracę jelit czy metabolizm, ale także odgrywają niezwykle ważną rolę w modulacji naszego nastroju.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • w jaki sposób bakterie jelitowe wpływają na nasz nastrój,
  • jak poszczególne szczepy bakterii modulują nasze neuroprzekaźnictwo,
  • jakie gatunki wpływają na zdrowy sen, 
  • jakie czynniki wpływają na rozwój depresji.

Coraz częściej mówi się o tak zwanych psychobiotykach, czyli probiotykach, które mogą wpływać na nasz dobry nastrój, sen, odporność na stres. Coraz nowsze badania pokazują, że dostarczając organizmowi dobrych bakterii, możemy poprawić sobie znacząco komfort życia. Wiele badań przeprowadza się na tak zwanych myszach germ-free – wyjałowionych z bakterii. Myszy takie wykazują wiele zaburzeń nastroju przypominających depresję, nie walczą o swoje życie, często wykazują nawet zachowania przypominające autyzm. Podając takim myszom różne gatunki i szczepy bakterii probiotycznych, można obserwować zmiany w ich zachowaniu, a także monitorować poziom wielu substancji wpływających na nastrój, tj. neuroprzekaźników, neurohormonów, neuropeptydów. Jak się okazuje, w niemal wszystkich zaburzeniach natury psychicznej mamy do czynienia ze znacząco zmienioną mikrobiotą. 

Sposób, w jaki probiotyki regulują nastrój

1. Produkują wiele neuroprzekaźników wpływających na nastrój, tj. serotoninę i dopaminę – neuroprzekaźniki uwalniane do światła jelit wiążą się z zakończeniami nerwów i dają sygnał do mózgu, że wszystko jest w porządku. Serotonina wpływa na radość z życia, temperaturę ciała, regulację progu bólowego czy ruchy jelit. Dopamina z kolei związana jest z motywacją, pozytywną energią, ekscytacją – to dzięki niej mamy chęci do pójścia na trening, trzymania się diety, czy do zmiany siebie na lepsze. 

2. Produkują GABA – neuroprzekaźnik związany z relaksacją, wyciszeniem, dobrej jakości snem o działaniu antylękowym i antypadaczkowym. Niedobór tego neuroprzekaźnika sprawia, że czujemy się ciągle pobudzeni, rozdrażnieni, nie możemy się wyciszyć i zrelaksować. Zaczynamy się martwić o wszystko, pisać czarne scenariusze. Być może znacie osoby, które mają dziwne tiki nerwowe, mocno mrugają oczami, machają cały czas nogą? To może oznaczać niedobór GABA.

3. Produkują BDNF i NRF – czynniki, które przyczyniają się do wzrostu komórek nerwowych i tworzenia nowych połączeń między nimi, co przenosi się na lepszą pamięć, koncentrację, odporność na stres. Warunkują prawidłowe funkcjonowanie neuronów dopaminergicznych i cholinergicznych. Czynniki te odpowiadają za zjawisko neuroplastyczności mózgu, czyli dostosowywanie się do warunków środowiska. Są niezwykle ważne po różnego rodzaju traumach czy urazach, aby zrekompensować sobie utratę czy zniszczenie komórek nerwowych. Wysoki poziom tych neutrofin chcemy mieć także przy różnego rodzaju schorzeniach autoimmunologicznych związanych z atakiem układu odpornościowego na nerwy, osłonki mielinowe czy inne elementy układu nerwowego. BDNF reguluje także metabolizm. Obniżony poziom tego czynni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy