Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

30 października 2018

NR 18 (Październik 2018)

Rola CORE w sporcie

0 19

Podobno dobrego kucharza nie poznaje się po tym, jak bardzo wymyślną potrawę stworzy, ale po tym, jak zaserwuje schabowego. Dzi- siaj mierzę się ze swoim „kotletem”. Z jednej strony wydaje się, że o stabilno- ści centralnej zostało powiedziane już wszystko. Z drugiej jednak – dziedzina w fizjoterapii i rehabilitacji obecnie najbardziej dynamicznie rozwijająca się specjalizacja. Zawsze kiedy rozpoczynam zbieranie materiałów do kolejnego artykułu, okazuje się, że nieustannie natrafiam na ciekawostki czy nowości, które zaskakują mnie samą, dzięki czemu z przyjemnością podchodzę do analizy danego zagadnienia.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • jaka jest rola core w sporcie,
  • jaki jest najważniejszy mięsień stabilizacyjny w ciele,
  • jak tworzyć programowanie zasadne dla sportowców.

Od kilkunastu lat w Polsce znane jest pojęcie stabilizacji centralnej i treningu funkcjonalnego. Świadomość znaczenia ćwiczeń mających zaangażować tzw. mięśnie głębokie do pracy także nie jest niczym odkrywczym. Mimo to co rusz w internecie czy mass mediach dotrzeć można do materiałów filmowych dotyczących głównie mięśnia prostego brzucha, ale mylnie podpisywanych ćwiczeniami dla mięśni rdzenia, który de facto wiele wspólnego z funkcją stabilizacyjną nie ma. Prawdopodobnie problemem jest marketing. To, co się sprzedaje i czego oczekuje konsument niekoniecznie jest tym, czego potrzebuje. Stabilizacja centralna to dużo więcej niż ładnie wyglądający sześciopak. To przede wszystkim zdrowie i prewencja w przypadku kontuzji, a w uprawianych sportach – lepsza moc i siła na obwodzie. Jak to się dzieje?
Obecnie powinniśmy bezwzględnie łączyć te dwie definicje: 

CORE STABILITY = FUNKCJONALNOŚĆ

Aby mówić o ćwiczeniach w pełni poprawiających nasz potencjał siłowy w sporcie, musimy zastosować je w ich funkcji. Funkcjonalność ćwiczeń będzie zawsze oceniana subiektywnie, lecz można powiedzieć, że ćwiczenia, które zapewniają lepsze transfery siły z centrum na obwód, są powiązane z pracą górnych lub dolnych kończyn. W związku z powyższym, najlepsze ćwiczenie dla mięśni korpusu to ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub wykonywane na boisku, kinematycznie (tj. zakres ruchu, „timing”, rodzaj ruchu w stawie) i kinetycznie (tj. wielkość użytej siły) – charakterystyczne dla aktywności sportowych. 

Core anatomicznie

Definicja „core stability” w świecie fitness dotyczyć może dwóch skrajnych grup ćwiczeń: ćwiczeń danych wzorców ruchowych, tj. przysiad, podciąganie, zarzuty, wyciskanie nad głowę oraz ćwiczeń koncentrujących się na pracy samego korpusu i jego umiejętności przeciwstawnia się siłom ścinającym, momentowi obrotowemu i kątowej prędkości, które działają na kręgosłup przez pracę kończyn dolnych i górnych. 
Wzorce ruchowe przede wszystkim wywołują izometryczną i dynamiczną pracę danych grup mięśniowych (prostownika grzbietu, pośladkowych wielkich). Druga grupa ćwiczeń wymaga pracy na dużo wyższym poziomie. Z punktu widzenia pracy sportowca na boisku to właśnie ta umiejętność pomaga wyrzucić piłkę dalej i bardziej efektywnie. O co więc chodzi? Aby w pełni zrozumieć to zjawisko, musicie wiedzieć, że duża prędkość wyrzutu piłki nie zależy tylko od siły naszego ramienia, ale w dużej mierze od momentu obrotowego i kątowej prędkości budowanej od kończyn dolnych przez core, a przekazywanej do kończyny górnej, aż do momentu wypuszczenia piłki. Bardzo dobrze widać to u topowych sportowców wykonujących ruchy o wysokiej specjalizacji i zaawansowaniu, takie jak rzut młotem. 
Jeśli obejrzymy nagrania z zawodów, czy treningów w zwolnionym tempie, zobaczymy, jak stabilnie trzymana jest pozycja zawodnika w kole mimo szybkości obrotu, jaką wykonuje przed wypuszczeniem młota. W czasie całego ruchu linia przepony i miednicy powinna pozostawać do siebie równoległa, a my nie powinniśmy obserwować ruchów kompensacyjnych w obrębie odcinka lędźwiowego. Tak prezentująca się praca core umożliwia najbardziej optymalne wykorzystanie i przekierowanie siły we wszystkich umiejętnościach sportowych.

Anatomicznie core określimy jako obszar tułowia, który zawiera trzy elementy składowe: 

  • układ szkieletowy (tj. klatkę piersiową, żebra, kręgosłup, miednicę i obręcz barkową),
  • stabilizatory pasywne (tj. więzadła), 
  • stabilizatory aktywne (tj. mięśnie). 

Szkielet stanowi podstawę wszystkich struktur w obrębie centrum ciała i dźwignię dla ruchów kontrolowanych przez układ nerwowy. Chroniony jest przez więzadł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy