Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozluźnianie tkanek miękkich

Artykuły z czasopisma | 11 października 2017 | NR 3
33

W ostatnim numerze zapoznaliście się z podstawowymi technikami rozciągania tkanek. Co jednak zrobić, gdy to już nie pomaga? Gdy nie możemy sobie poradzić ze wzmożonym napięciem włókien mięśniowych? Punkt spustowy nie jest w stanie zniknąć po ćwiczeniach uelastyczniających, lecz dopiero po zastosowaniu technik ucisku. Dziś zapoznam Was z przeglądem metod ukierunkowanych na rozluźnienie powięzi, mięśni, punktów spustowych oraz innych punktów bolesnych w obrębie aparatu ruchu.

Aktualnie większość osób trenujących zna podstawowe techniki rozluźniania tkanek miękkich przy pomocy piłki lub rolki. Stosując te techniki, musimy wiedzieć, w obrębie jakiej tkanki zachodzi efekt. Kiedy powinniśmy to robić? Czy robimy to w odpowiednim miejscu? Niwelujemy przyczynę czy skutek dolegliwości? Czy dostępne są lepsze metody rozluźniania tkanek i pomocy sobie i innym? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdują się w poniższym artykule.

Powięź

Powięź (łac. fascia) – łącznotkankowa błona otaczająca mięsień lub grupę mięśni szkieletowych, a także części miękkie szyi, tułowia i kończyn, leżące pod powłoką wspólną. Powięź ciała służy częściowo za miejsce przyczepu mięśni. (za: HEXAL Podręczny leksykon medycyny, N. Boss, R. Jäckle, Wrocław 1996).

Podczas zabiegów manualnych u swoich pacjentów niejednokrotnie spotykam się ze zmianami tkankowymi, które z początku wydają się problemem w obrębie mięśni. Po chwili czuć jednak, że jest to coś więcej, co pod palcami przejawia się jako zgrubienia, zrosty, ograniczenie ruchomości w obrębie tkanek innych niż mięsień. Jest to poziom tkanki podskórnej i przestrzeni między poszczególnymi mięśniami. Na podstawie mojej kilkuletniej praktyki mogę stwierdzić, że u dużej części pacjentów było (i nadal jest) to główne źródło problemów, nawet jeżeli pracujemy dystalnie od głównego miejsca dolegliwości. Przykładem może być problem bolesnych przywodzicieli u pacjenta trenującego zawodowo koszykówkę. Dopiero praca z powięzią w obrębie mięśni brzucha pozwoliła zniwelować dodatkowe obciążenia przy dynamicznych ruchach i przywróciła komfort podczas treningów. Tak wygląda efektywność pracy na powięzi – miejsca odległe od problemu bólowego pacjenta są niejednokrotnie rzeczywistym źródłem powstawania zaburzenia.

Podczas pracy technikami powięziowymi nie tylko bazą dalszej pracy, ale też najbardziej efektywne jest globalne spojrzenie na pacjenta, określenie dokładnej etiologii, zagłębienie się w jego ciało i duszę jako całość. Gdy powięź jest elastyczna, wolna od napięć, czujemy się po prostu dobrze w swoim ciele. Autorką najtrafniejszego spostrzeżenia opisującego elastyczną powięź jest Ida Rolf – autorka technik powięziowych: „Jeżeli jesteś w stanie wyobrazić sobie uczucie bycia w ciele płynnym, lekkim, zbalansowanym, wolnym od bólu, sztywności i chronicznego napięcia, w zgodzie z samym sobą i ziemskim polem grawitacyjnym, wtedy zrozumiesz…”. Okazuje się niejednokrotnie, że pierwotną przyczyną „bólu kręgosłupa” jest sklejenie powięzi i brak jej ruchomości np. w segmencie powięzi piersiowo-lędźwiowej. W takim wypadku głębokie rolowanie lub głęboka praca manualna będzie tylko niwelowała skutek, który będzie wracał dopóty, dopóki nie zostanie usunięta przyczyna, czyli zaburzenia w strukturze powięzi w wyżej wspomnianym segmencie.

Ważne, aby po zastosowaniu technik powięziowych uświadomić sobie i/lub naszym podopiecznym, jak ważna jest rola nawyków ruchowych oraz, że ze złymi przyzwyczajeniami powinniśmy walczyć na co dzień. Pomóc w tym powinna dobrze dobrana aktywność ruchowa, urozmaicona i wymagająca wysiłku, cementująca model ruchu, który na nowo budowaliśmy, przywracając powięzi (a co za tym idzie – włóknom mięśniowym i dalej stawom) prawidłową motorykę. Przykładem osób, które przede wszystkim są narażone na za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy