Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

23 października 2017

NR 9 (Kwiecień 2017)

Rytm dobowy, czyli praca u podstaw

0 60

Wyobraź sobie, że jesteś w filharmonii na jednym z najlepszych koncertów. Przeczytałeś setki recenzji, obejrzałeś dziesiątki filmów w Internecie i teraz oglądasz koncert najlepszej orkiestry na żywo. Jednak od samego początku widzisz, że coś jest nie tak, każdy gra swój koncert, wszystko brzmi  chaotycznie, flecistki grają swoje, skrzypaczki swoje. Jesteś na koncercie, który widziałeś setki razy, ale ten, w którym uczestniczysz, nie przypomina tego wspaniałego, słyszanego koncertu. A najgorzej sprawuje się dyrygent…

Przełóżmy tę metaforę na nasze ciało. Przeczytałeś już dziesiątki artykułów w „Body Challenge”. Nauczyłeś się dobierać odpowiednią suplementację, dostosowałeś intensywność i progresję treningową, zacząłeś się rolować i dbać o swoją mobilność, jednak pijąc swoją czwartą kawę o godz. 24.00 i przygotowując raport „na wczoraj”, ciągle czujesz, że coś jest nie tak, że ciągle nie wszedłeś na szczyt swoich możliwości. Czy zwróciłeś uwagę na swój rytm dobowy? Cała orkiestra może być doskonała, ale jak dyrygent ma gorszy dzień, to koncert nie będzie na pięć gwiazdek. 

Rytm dobowy – praca u podstaw

Zanim przejdziemy do samego regulowania cyklu dobowego, powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym w ogóle jest ów rytm? 

Rytm dobowy to wewnętrzny zegar, który w ciągu 24-godzinnej doby reguluje wszystkie procesy fizjologiczne w ludzkim ciele, wpływając na metabolizm komórkowy, sen, temperaturę ludzkiego ciała, ciśnienie, układ endokrynny, imunnologiczny czy układ sercowo-naczyniowy.

Wszystkie procesy w naszym ciele regulowane są przez białka CLOCK, które działają jako główny aktywator wszystkich procesów kaskadowych związanych z poprawnym funkcjonowaniem cyklu dobowego. Rozregulowanie pracy białek CLOCK przez działanie czynników zewnętrznych, takich jak wspomniana wcześniej praca w porach nocnych, doprowadza do zaburzeń w funkcjonowaniu układu endokrynnego, zaburza poprawną gospodarkę cukrową, zdecydowanie wpływa na wzrost ryzyka otyłości oraz w wielu wypadkach może utrudniać redukcję masy ciała. 

 

Rytm dobowy wpływa na:

  •     procesy metaboliczne,
  •     procesy energetyczne,
  •     regulację NAD +/Sit1 – praca mitochondriów,
  •     regulację snu,
  •     regulację procesów autofagii.

 

Regulacja rytmu dobowego – sen

Jednym z podstawowych elementów wpływających na poprawne funkcjonowanie białek CLOCK jest regulacja godzin snu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy