Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność

30 października 2017

NR 11 (Sierpień 2017)

Sauny

Każdy o niej słyszał, ale niewielu praktykuje. Zazwyczaj mówi się o korzyściach płynących ze stosowania sauny w kontekście lepszego oczyszczania organizmu, ale okazuje się, że wpływa ona na cały organizm, wspiera efekty treningowe i zdrowie mózgu. Jak to wygląda w praktyce?

Rys historyczny

Tradycja praktykowania sauny wywodzi się z Finlandii, gdzie występuje prawdopodobnie największa koncentracja tego typu pomieszczeń na mieszkańca – prawie w każdym domu jest sauna. Słowo „sauna” tłumaczone z języka fińskiego oznacza „kąpiel” bądź „łaźnie”. 

Przebywanie w gorących pomieszczaniach nie ma tak długiej historii jak – przykładowo – stosowanie niektórych ziół w ajurwedzie. Saunę stosuje się od kilku stuleci, a bardziej popularna stała się w ostatnich dekadach. 

HSP – Heat Shock Proteins, białka szoku cieplnego 

Prezentując korzyści związane z kontrolowaną ekspozycją naszego ciała na wysokie temperatury, warto zacząć od białek szoku cieplnego, czyli HSP. Białka te – jak sama nazwa wskazuje – wydzielane są przede wszystkim w odpowiedzi na ciepło (ale nie tylko). Występuje wiele ich rodzajów (np. HSP70, HSP72), mają niezwykłe korzyści dla naszego organizmu:

  • chronią przed stresem oksydacyjnym,
  • utrzymują odpowiedni poziom glutationu,
  • wspierają naprawę uszkodzonych białek, a także ich strukturę,
  • chronią mięśnie przed atrofią (bardzo ważne w przypadku sportowców, np. w czasie kontuzji),
  • chronią przed rabdomiolizą, czyli rozpadem mięśni związanym z przeciążeniem.

 

Ciekawostki

  • Co ciekawe, stulatkowie mają większą ekspresję tych białek, co może przyczyniać się do ich długowieczności.
  • Już 30 min spędzonych w saunie zwiększa ekspresję HSP na 48 godzin. 
  • Niektóre suplementy czy zioła, np. różeniec górski, także podnoszą poziom HSP, co przekłada się na ich efekty zdrowotne.

 

Korzyści zdrowotne wynikające z sauny

Poza wpływem na HSP sauna niesie za sobą ogrom korzyści zdrowotnych. To niektóre z nich:

  • mniejsze ryzyko chorób serca oraz śmierci,
  • przedłużanie życia (badania na muszkach owocówkach, drożdżach i dżdżownicach),
  • większa ekspresja FOXO3, co przekłada się na ochronę przed stresem, autofagię (wymianę komórkową), metabolizm, układ odpornościowy,
  • usuwanie toksyn, metali ciężkich przez skórę, co odciąża wątrobę (najbardziej skuteczna znana metoda oczyszczania organizmu) – toksyny są usuwane dosyć szybko z organizmu, więc osoby, które są nimi mocno obciążone, powinny stosować saunę bardzo ostrożnie i najlepiej pod opieką doświadczonej osoby,
  • działanie przeciwnowotworowe (badania na myszach, in vitro), wspiera chemioterapię,
  • większe wydzielanie białych krwinek, mniejsze ryzyko przeziębień i grypy,
  • poprawia wrażliwość na insulinę, zmniejsza poziom cukru we krwi,
  • reguluje oś HPA-podwzgórze-przysadka-nadnercza, a więc wspiera nadnercza,
  • wspiera zdrowie skóry – przyspiesza wymianę komórek oraz usuwa bakterie,
  • może być skutecznym wsparciem w leczeniu różnych infekcji, np. boreliozy.

Jak widać, zalety sauny są ogromne, trudno znaleźć inny sposób, który...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy