Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

12 marca 2018

NR 14 (Luty 2018)

Sen – podstawowy element zdrowego ciała i ducha

0 70

Dietetyka jest dziedziną, która rozwija się w zawrotnym tempie. Codziennie spotykamy się z nowym odkryciami. Trendy żywieniowe migrują od Low do High Carb, półki suplementacyjne uginają się, a pacjenci stawiają sobie jedno proste pytanie – jak żyć? My, dietetycy, nie znamy jednoznacznej  odpowiedzi na to pytanie, ale w jednym punkcie wszyscy się zgadzamy – zadbajmy o podstawy, potem możemy mówić o całej reszcie.

Jednym z podstawowych elementów, o którym wielu z nas zapomina, jest sen oraz rytm dobowy i jego odpowiednia regulacja. Sam Charles Poliquin w jednym z podcastów u Tima Ferrisa zaznaczył, że jedna rzecz, jaką by zmienił w swoim życiu i postępowaniu względem treningu i stylu życia typu fit, to regularny i długi sen. Warto się zatrzymać na chwilę i zastanowić nad tym zagadnieniem.

Sen

Stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie dobowym, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch. Fizjologiczny sen charakteryzuje się pełną odwracalnością pod wpływem czynników zewnętrznych...

Zaraz, zaraz – trochę zbyt skomplikowane.

No cóż, sen jest stanem fizjologicznym, w którym dochodzi do intensywnej regeneracji naszego ciała/organizmu. Niby wydaje się proste, jednak procesy i obszary, na które wpływa sen, są znacznie bardziej skomplikowane, niż by się nam wydawało.

O samej regulacji rytmu dobowego pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych numerów „BC”, więc nie będziemy mu poświęcać zbyt wielu czasu.

W szybkim skrócie:

  • Sen regulowany jest przez białka Clock oraz Bmal, które wpływają na całą kaskadę następnych elementów epigenetycznych oraz działają stymulująco na takie elementy, jak Sirt 1 – odpowiedzialne za długowieczność oraz stymulujące wytwarzanie ATP. Co więcej, odpowiedni rytm dobowy wpływa na ekspresję PGC1a odpowiedzialnego za syntezę nowych mitochondriów oraz reparację starych, uszkodzonych. Zatem regulacja snu mocno nasila pracę naszych pieców energetycznych oraz wytwarzanie związków działających energetycznie. 
  • Paradoksalnie brak snu, hamując ekspresję sirtuin oraz Pgc1a, działa negatywnie na stymulację BMAL oraz CLOCK, przez co powoduje zaburzenia naszego rytmu dobowego. Najprostszy przykład? Jeżeli cały tydzień chodzisz spać o godz. 22.00, a w weekend się to rozjedzie, czy w niedziele spokojnie zasypiasz o godz. 22.00? Raczej nie.
  • Jeżeli chodzi o naturalną regulację rytmu dobowego, w przypadku problemów z jego regulacją warto wprowadzić do swojej suplementacji w godzinach porannych takie produkty, jak: 
  • Dr Best PQQ – stymuluje działanie Pgc1a, przywracając tym samym porządek w regulacji rytmu dobowego, warto wrzucić od razu po wstaniu w celach pobudzenia energetycznego, dobrym pomysłem jest połączenie z Dr. Best Ubiquinol, ponieważ samo PQQ wzmaga wchłanianie koenzymu Q10, która również pobudza pracę mitochondriów. 
  • Dr Best melatonin – melatonina jest jedną z najszybszych substancji przywracających rytm dobowy, warto ją dodać do swojej suplementacji również ze względu na jej działanie antyzapalne w obrębie mózgu. 

WAŻNOŚĆ SNU

Sen a praca mózgu

Sen wpływa pozytywnie na pracę naszego mózgu, stymulując funkcje poznawcze oraz behawioralne, a jego brak znacząco utrudnia poprawne funkcjonowanie naszego mózgu.

Sen wpływa pozytywnie na przetwarzanie informacji oraz pamięć o tych nabytych przed samym snem. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie krótkiej drzemki (do 15 minut) po nauce, co pozwoli przyswoić nam informacje zdobyte przed drzemką. Dodatkowo wspomoże to przetworzenie wspomnień krótkich we wspomnienia długie (short to long memory). 

Myślę, że każdy z nas był w swoim życiu przynajmniej raz niewyspany po ciężkiej nocy (niekoniecznie imprezowej), przypomnijcie sobie, jak wyglądały próby podjęcia rozbudowanej inteligentnej konwersacji? Trudno? Nic dziwnego, ponieważ zaburzenia snu wpływają negatywnie na:

  • przetwarzanie procesów myślowych,
  • zaburzają funkcje językowe oraz ograniczają podejmowanie racjonalnych decyzji. 

Co więcej, sen stymuluje układ glimfatyczny do usuwania toksyn z naszego mózgu oraz wspomaga dostarczanie składników odżywczych do jego poprawnego funkcjonowania. Jednym z takich składników, który zdecydowanie będzie wspierał pracę mózgu, jest Dr. Best Krill Oil – jedna z najlepiej bioprzyswajalnych form EPA/DHA, które wspomagają pracę mózgu, między innymi stymulując wytwarzanie NPD1 – molekuł, które działają antyzapalnie w obręb...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy