Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

16 października 2017

NR 5 (Sierpień 2016)

Siła i sprawność kalistenika
Trening z ciężarem własnego ciała

0 130

Na początku warto się zastanowić, czym jest kalistenika, a zwłaszcza czym nie jest. Zrozumienie specyfiki tego treningu pozwoli pojąć, dlaczego niektóre ćwiczenia wchodzą do programu treningowego, a inne nie.

Pojęcie „kalistenika” pochodzi ze starożytnej greki i oznacza połączenie piękna i siły, od słów kallos – piękno i sthenos – siła. Kalistenikę można zdefiniować jako sztukę wykorzystania ciężaru swego ciała i właściwości inercji do rozwoju sylwetki. Anglojęzyczna Wikipedia definiuje kalistenikę w sposób następujący:

„Kalistenika to forma treningu fizycznego polegająca na wykonywaniu różnorodnych ćwiczeń, często w określonym rytmie i bez zastosowania dodatkowego sprzętu. Treningi mają na celu zwiększenie siły i gibkości przy wykorzystaniu masy własnego ciała oraz ruchów rozciągających w ćwiczeniach, takich jak: skłony, skoki, wymachy, skręty i wykopy. Treningi złożone z różnorodnych, energicznie wykonywanych ćwiczeń zwiększają wydajność zarówno mięśni, jak i układu sercowo-naczyniowego, a także korzystnie wpływają na cechy psychomotoryczne, takie jak: zmysł równowagi, zwinność i koordynacja ruchowa".

Kalistenika jest częstym elementem przygotowania wojskowego i ważną częścią treningów drużyn sportowych. Poza rozwojem sprawności i siły ma korzystny wpływ na utrzymanie dyscypliny i jedności w grupie, co wynika z realizacji planu treningowego w sposób zsynchronizowany. Kalistenika stanowi także ważny człon zajęć wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Śmiało można powiedzieć, że historia kalisteniki sięga początków ewolucji rodzaju ludzkiego, bowiem w czasach prehistorycznych dla naszych praprzodków bieg, chodzenie, skakanie, wspinaczka, skradanie się, pchanie i ciągnięcie były codziennością, warunkowały przetrwanie. Ćwiczenia na przyrządach i maszynach dostępnych we współczesnych siłowniach są odległe od form aktywności fizycznej typowej dla człowieka w minionych tysiącleciach. Dlatego – moim zdaniem – kalistenika stanowi najbardziej naturalną i wygodną dla nas formę ćwiczeń. Nasi „kuzyni”, małpy człekokształtne, budują niezwykłą siłę górnej połowy ciała w zbliżony sposób, wystarczy tylko spojrzeć, z jaką łatwością szympansy wspinają się na drzewa i przedostają z gałęzi na gałąź.

W świecie starożytnym kalistenika była podstawową formą przygotowania fizycznego w wojsku, między innymi dlatego że ćwiczenia oparte na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała było najłatwiej zorganizować. Wykonywane ruchy były proste do opanowania, a co najważniejsze – zdobyta w ten sposób sprawność była właściwa umiejętnościom wymaganym na polu walki. Nie można też pominąć ważnego dla starożytnych aspektu metafizycznego, jaki wiązał się z umiejętnością wsłuchania się we własne ciało i zdolnością przemieszczania go w przestrzeni bez żadnych ograniczeń fizycznych. Starożytni, podobnie jak my dzisiaj, podziwiali siłę fizyczną, antyczni siłacze cieszyli się powszechną czcią i szacunkiem, a pamięć o ich wyczynach była tematem legend i pieśni. Dzięki tym przekazom znane są nam postaci mitycznych bohaterów, takich jak: Herkules, Atlas czy słynny zapaśnik z Krotonu, Milon. Wszystkie te postaci przeszły do historii z jednego powodu: swej nadludzkiej siły.

W dzisiejszych czasach najlepszym przykładem m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy