Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

19 sierpnia 2019

NR 23 (Sierpień 2019)

Substancje spalające tłuszcz

0 73

Dziś często stawiamy sobie pyta- nie: jak być sprawniejszym, wyglądać lepiej, szybciej budować mięśnie i – może przede wszystkim – jak szybciej zlikwidować tłuszcz? Wiele osób stosowało i stosuje przeróżne substancje przyśpieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Producenci prześcigają się w tworzeniu magicznych formuł na zredukowanie nadmiaru tłuszczu. W dzisiejszym artykule poznamy najskuteczniejsze suplementy, które wspierają naszą nierówną walkę z niechcianą tkanką tłuszczową.

XXI wiek to czas wielkich przemian technologicznych, przemysłowych czy lajfstajlowych. Kiedy 90% swoich spraw możesz załatwić jednym przyciskiem telefonu a jedzenie jest dowożone prosto pod Twoje drzwi, trudno jest wykazać się w społeczeństwie czymś znaczącym i wyjątkowym. Nie musimy wyjść rano na polowanie, aby wieczorem przynieść nasze zdobycze dla całego stada. Nie żyjemy w erze kryzysu finansowego czy wielkiej wojny. 

Wobec tych przemian światopoglądowych i nowego stylu życia można postawić sobie pytanie: po czym poznać współczesnego supermana? 

W erze crossfitu z jednej strony liczy się szeroko pojęta sprawność fizyczna i psychiczna, gdzie nie ma miejsca na płacz i zgrzytanie zębów, a z drugiej strony prawdziwą plagą cywilizacyjną jest otyłość (i jej skutki dla zdrowia), wynikająca między innymi z tego, że człowiek na długie godziny zastyga przed ekranem komputera, telewizora czy telefonu. Zatem tym, co będzie odróżniać Ciebie od reszty, jest wygląd Twojego ciała i to, co z nim robisz. 

W latach 80. Arnold pokazał nam szczyt swojej formy fizycznej, stając się idolem nie tylko dla adeptów kulturystki, ale też inspiracją, by poświęcać godziny na ciężką pracę na siłowni. Wielu młodych kulturystów na swojej drodze do sukcesu szukało elementów, które zdecydowanie mogłyby ułatwić czy przyśpieszyć budowanie masy mięśniowej, a także spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej. 

Po prawie 40 latach dalej stawiamy sobie to samo pytanie – jak być szybszym, sprawniejszym, jak wyglądać lepiej, jak szybciej budować mięśnie, jak szybciej palić tłuszcz? 

W dobie rozkwitu przemysłu fitness wiele osób stosowało białka serwatkowe, kreatynę, aminokwasy czy wszelkiego rodzaju suplementy przyśpieszające spalanie tkanki tłuszczowej. 

Producenci nadal prześcigają się w ulepszaniu swoich magicznych formuł na zredukowanie nadmiaru tłuszczu, odkrywane są nowe składniki mające na celu pobudzenie metabolizmu oraz wprowadzenie naszego organizmu na najwyższe obroty, aby treningi były wykonywane na 110% i aby skrócić czas potrzebny do uzyskania wymarzonych efektów oraz osiągnąć swój cel sylwetkowy. 

Zapnijcie pasy, bo obalimy mity, poznając najskuteczniejsze suplementy, które będą wspierały nierówną walkę z nadmierną tkanką tłuszczową. 

Game is on.

Termogeniki vs lipotropy 

Produkty, których zadaniem jest wspieranie spalania tkanki tłuszczowej, możemy podzielić na dwie główne grupy – substancje termogeniczne (nasilające termogenezę, czyli wydatek cieplny) oraz substancje lipotropowe (stymulujące procesy emulgacji, co docelowo ma nasilać wykorzystanie tłuszczów w procesach energetycznych). 

Substancje lipotropowe – ich główną funkcją jest aktywowanie procesów biochemicznych mających na celu rozbicie, emulgację a następnie utylizację tłuszczów w procesach energetycznych, takich jak np. cykl Krebsa. 

Stanowią bezpieczniejszą alternatywę dla substancji termogenicznych, więc są równie często wybierane jako główny element w walce z nadprogramowym bagażem. Mogą być również dobrym dodatkiem do termogeników, które nasilają procesy lipolizy, ponieważ stymulują emulgację tłuszczów a następnie wykorzystanie ich w procesach energetycznych, stąd bardzo często widzimy w stackach spalających cholinę czy L-karnitynę. 

Substancje lipotropowe również z powodzeniem mogą być stosowane jako nootropy polepszające funkcje kognitywne oraz pozytywnie wpływające na procesy memoryzacji – zapisywania informacji w mózgu. 
Najczęściej stosowane substancje lipotropowe to:

  • cholina,
  • inozytol,
  • metionina,
  • L-karnityna.

Substancje termogeniczne – ich głównym celem jest wyższy poziom generowanego ciepła przez ciało, czego efektem jest zwiększony metabolic rate, który będzie wpływał na większy ogólny wydatek energetyczny generowany przez nasz organizm. 

Zakłada się, że termogeneza może zwiększyć wydatek energetyczny nawet o 10%! Co to znaczy? Otóż wyobraźmy sobie, że nasz organizm to piec, który stale generuje tyle samo ciepła, natomiast w wyniku dobrze przeprowadzonej akcji serwisowej, nagle przy dostarczaniu tej samej ilości paliwa, generuje 10% ciepła więcej – całkiem niezły interes co?

Teraz przełóżmy to na liczby – załóżmy, że Twoje zapotrzebowanie energetyczne, aby utrzymać masę ciała, to 2100 kcal dziennie. Twój wydatek energetyczny dzienny również wynosi 2100 kcal dziennie, zatem w teorii mamy punkt zero, na którym waga nie powinna się zmieniać (prosty wzór kcal in/kcal out, patrz niżej). 
 

Ryc. 1. Utrzymanie masy ciała

 

Ryc. 2. Wzrost masy ciała


Do tego wzoru dokładamy sobie substancje, których zadaniem jest nasilenie termogenezy, czyli wydatku energetycznego wynikającego ze stymulowania produkcji ciepła, potliwość itd. 
 

Ryc. 3. Spadek masy ciała


Zatem używanie substancji termogenicznych doprowadza do wzrostu wydatku energetycznego, doprowadzając tym samym do redukcji masy ciała – przy założeniu utrzymania dalej diety na poziomie 2100 kcal i utrzymania podobnej aktywności fizycznej. 
 

Ryc. 4. Wzór spadku masy ciała


Musimy zwrócić uwagę na fakt, że termogeniki  to również substancje psychostymulujące – działające przez zastosowanie kofeiny, jej pochodnych lub substancji nootropowych. Zatem stosowanie produktów opartych o kofeinę syntetyczną lub naturalną wraz z substancjami stymulującymi wydzielanie adrenaliny oraz noradrenaliny może zwiększać nie tylko wydatek energetyczny poprzez termogenezę, ale też nasilać wydatek energetyczny w trakcie treningu – ze względu na swoje działanie psychostymulujące (adrenalina oraz noradrenalina to naturalne hormony działające pobudzająco na nasz CUN). Tak więc z bazowego wzoru nr 1 w połączeniu ze wzorem nr 2 oraz mocniejszymi jednostkami treningowymi otrzymujemy -> Neat -> tzw. aktywność spontaniczną, której ilość również może wzrastać po zastosowaniu substancji termogenicznych z właściwościami pobudzającymi, np. kofeina czy guarana. Termogeniki wpływają na ludzki organizm poprzez wiele szlaków metabolicznych. Bardzo często przez podnoszenie ciepłoty ciała, spoczynkowego BMR oraz wzrost ciśnienia wpływają na ogólną zdolność organizmu do spalania tkanki tłuszczowej. Problem jednak pojawia się w przypadku osób cierpiących na nadciśnienie, dla których zdecydowanie lepszym wyborem będą lipotropy. Co więcej – substancje termogeniczne wpływają na poziom katecholamin, takich jak adrenalina czy noradrenalina, zwiększając tym samym „poziom gotowości” naszego organizmu do sytuacji stresowych, wymagających nagłych reakcji, jednocześnie mogą powodować uczucie niepokoju. Ich przewlekłe stosowanie może zaburzać działanie neuroprzekaźników oraz wpływać na ich regulację – stale wysoki poziom dopaminy będzie regulowany przez zwiększenie poziomu serotoniny, poprzez zmniejszenie dostępności receptorów dopaminowych – co przy dłuższym stosowaniu będzie wymagało większych dawek stymulantów, aby uzyskać podobny efekt. 

W praktyce można to porównać do efektu przedtreningówki, kiedy pierwsze porcje dosłownie przemieniały nas w jednego ze Spartan, a kolejne zdawały się kopać mniej i mniej… 

Wśród najczęściej stosowanych termogeników możemy wyróżnić: 

  • kofeinę, w tym ekstrakt z kawy zielonej, 
  • guaranę,
  • EGCG, 
  • kapsaicynę,
  • syneferynę
  • teobrominę, 
  • piperynę.
  1. Kofeina – Zacznijmy od podstaw, czyli od substancji termogenicznej – psychostymulanta, który jest używany przez największą część społeczeństwa na świecie. 

    Kawa to napój, który obok herbaty jest jednym z najczęściej spożywanych na świecie, zakłada się, że pije ją nawet 2 mld ludzi. Kawa zawiera głównie dwa składniki o potencjalnie odchudzających właściwościach: kofeinę i kwas chlorogenowy. Są one ze sobą w dużej mierze powiązane, ponieważ ziarna kawy zawierają zarówno kofeinę jak i kwas chlorogenowy, który ulega zniszczeniu w trakcie prażenia kawy – w efekcie uzyskujemy więcej kofeiny, ale mniej kwasu chlorogenowego. 

    Kofeina poprzez stymulację cAMP nasila lipolizę, czyli wydzielanie cząsteczek tłuszczowych do krwiobiegu, dzięki czemu mogą skuteczniej zostać wykorzystane w procesach energetycznych i ulegać beta-oksydacji, czyli spalaniu – co pomaga w efektywniejszej walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Szczególnie, gdy dołożymy do tego odpowiednie jednostki treningowe. Warto pamiętać, że kofeina jest substancją ergogeniczną oraz stymulującą, dzięki czemu ułatwia wykonywanie bardziej efektywnych jednostek treningowych. 

    Kwas chlorogenowy nasila działanie kinazy AMPK, która nasila pracę oraz ilość mitochondriów, czyli naszych pieców energetycznych, doprowadzając tym samym do efektywniejszej beta-oksydacji (spalania tłuszczów). Dodatkowo pobudza produkcję iryzyny, która  steruje procesem termogenezy, działając na odpowiednie białka or...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy