Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening , Otwarty dostęp

20 października 2017

NR 8 (Luty 2017)

Trening kalisteniczny
– podstawowe zasady szlifowania umiejętności technicznych

0 93

Kiedy jako nastolatek zaczynałem trenować, zajmowało mnie tylko i wyłączenie jedno  – jak uzyskać muskularnie prezentującą się sylwetkę i rozbudowaną górną część ciała. Koncepcja „funkcjonalnej sprawności fizycznej” nie była mi wówczas znana i – prawdę powiedziawszy – nie sądzę, że w tamtych czasach byłaby w stanie mnie zainteresować.

W tamtym okresie zależało mi jedynie, aby wyglądać  dobrze bez ubrania. Nie wspominając o figurach muscle-up czy pistol squat – to mi się nigdy nie przydarzyło. Jednakże od tamtych czasów wiele się zmieniło.

Wraz z dynamicznym wzrostem popularności progresywnej kalisteniki coraz więcej osób trenuje przede wszystkim ćwiczenia bodyweight pod kątem doskonalenia umiejętności motorycznych, a założenie pozyskania przyrostu masy mięśniowej przenoszą na dalszy plan. Prawdą jest, że ćwiczenia zapewniające przyrost masy mięśniowej, rozbudowę siły i rozwijanie cech motorycznych częściowo się pokrywają. Jednakże zachodzą tutaj pewne subtelne różnice, o których powinieneś pamiętać, jeżeli Twoim priorytetem podczas treningu fizycznego jest opanowanie nowych umiejętności i poprawa motoryki.

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących rozwijania umiejętności technicznych, musimy w pierwszej kolejności sprecyzować sobie główne założenia. Trening techniczny obejmuje wiele elementów, wliczając w to ruchy, w których precyzyjny balans jest kluczowy (handstand czy elbow lever). Zawiera również ćwiczenia, takie jak pistol squat, human flag czy muscle-up – ćwiczenia, które owszem wymagają znaczącej siły, ale również doskonałej koordynacji oraz świadomości, wyczucia swojego ciała. Właściwie każde ćwiczenie kalisteniczne możesz traktować jako trening techniczny, jeżeli podczas jego wykonywania skoncentrujesz się na jakości motorycznej. Niezaprzeczalnie więcej techniki wymaga jednak back lever niż podstawowa pompka. 

Jeżeli biegłość techniczna jest tym, czego szukasz, z pewnością pomocne będzie przestrzeganie następujących zasad: 

1. Zbuduj solidne fundamenty

W życiu jest tak, że najpierw raczkujesz, potem zaczynasz chodzić. Idąc tym tropem, najpierw osiągnij godny poziom w podciąganiu, zanim zaczniesz podchodzić do muscle-upa. Jakkolwiek można mieć pokusę podejmowania próby wykonania zaawansowanych ćwiczeń (zwłaszcza kiedy rozpoczynasz swoją przygodę z kalisteniką), jednak najefektywniejszą drogą do osiągnięcia tych umiejętności jest zbudowanie solidnych fundamentów opartych na absolutnych podstawach. Skoncentruj się na tym, aby uzyskać dwucyfrowe wyniki w klasykach takich jak pompki, unoszenie kolan w zwisie czy też przysiady – zanim zaczniesz myśleć o zbyt ambitnych zadaniach. Do zaawansowanych umiejętności dojdziesz, budując biegłość i sprawność u podstaw.

2. Wykorzystaj wczesniejsza progresje

Jeżeli jest ćwiczenie, którego wykonanie znajduje się na skraju Twoich możliwości, najlepszym sposobem wypracowania go jest odnalezienie wcześniejszej progresji, którą jesteś w stanie wykonać przy trzech solidnych powtórzeniach, a w przypadku ćwiczeń izometrycznych – jesteś w stanie utrzymać przez kilka sekund.

Jeżeli Twoim celem jest freestanding handstand, najpierw dojdź do momentu, w którym stanie na rękach pod ścianą jest dla Ciebie komfortowe.

Jeżeli pełen pistol squat wymyka się spod kontroli, spróbuj jego łatwiejszej odmiany, np. bench pistol. Niezależnie nad czym akurat pracujesz, jest wiele sposobów, aby sobie po...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy