Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trening

18 kwietnia 2019

NR 21 (Kwiecień 2019)

Układ nerwowy w treningu

0 83

Twoje ciało funkcjonuje dzięki centralnemu układowi nerwowemu (CUN). W skrócie – składa się on z mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów. Jest to ultraszybki sposób komunikacji kontrolujący każdy aspekt Twoich odczuć i ruchów ciała. CUN jest takim softwarem Twojego ciała, które stanowi dla niego podstawowe oprogramowanie i decyduje, jak ono funkcjonuje.

To układ nerwowy decyduje, które mięśnie włączyć, jak szybko, jak mocno, na ile pozwolić im się wydłużyć, jakich wzorców ruchowych użyć i jaką przyjąć postawę. Odpowiada również za to, czy będziesz odczuwał dyskomfort lub ból podczas ruchu. Informuje nas o tym wszystkim, co tak naprawdę ma znaczenie. 

R e k l a m a

Mechanizmy obronne 

Bardzo ważną rzeczą jest zrozumienie, że priorytety układu nerwowego niekoniecznie będą Twoimi… Twój mózg kocha Cię tak bardzo, że za wszelką cenę będzie chciał Cię utrzymać przy życiu do czasu, kiedy nie wydasz na świat potomstwa. To jego największy priorytet. Możesz chcieć pobić rekord w przysiadzie, przebiec maraton czy też siedzieć nieruchomo przez osiem godzin przy komputerze, ale Twój układ nerwowy o to nie dba, zależy mu tylko na ochronie Ciebie, czasem przed Tobą samym. Dlatego możliwe, że nie udaje Ci się pobić swojego rekordu albo pobiec tak szybko, jakbyś chciał… Niestety, bywa też tak, że to, w co „wierzy” układ nerwowy, nie do końca jest prawdą. Jednak miliony lat ewolucji wytrworzyły szereg mechanizmów obronnych, na które wielokrotnie nie masz świadomego wpływu. Mechanizmy te będą się aktywować, kiedy tylko układ nerwowy wyczuje zagrożenie. Układ nerwowy – nie Ty. Najbardziej oczywistymi mechanizmami są ból oraz odruchy bezwarunkowe, np. odruch obronny. Trochę mniej czytelnymi sygnałami są słabość i „brak siły”, sztywność czy zmienione programy motoryczne, np. kiedy kulejesz w celu odciążenia kontuzjowanej kończyny. Mechanizmy te działają na zasadzie hamulca, który będzie Cię chronił przed pójściem dalej. 

Zatem, co zrobić, jeśli naprawdę chcesz pobić ten rekord? Najszybszym, najlepszym i najpotężniejszym narzędziem, aby zredukować ból i zwiększyć możliwości ciała jest obniżenie progu aktywacji mechanizmów obronnych przez zapewnienie układowi nerwowemu poczucia bezpieczeństwa. Zanim do tego przejdziemy, opiszemy po krótce każdy z tych mechanizmów. 

Odruch obronny 
Jest to bardzo prymitywny odruch zakodowany w każdym żyjącym organizmie. Ma chronić przed kontuzją lub urazem w nagłych sytuacjach mających wpływ na Twoją fizyczność. W przypadku ludzi jest to podświadome napięcie mięśni odpowiedzialnych za przyjęcie postawy obronnej. Opuszczenie głowy, zaciśnięcie szczęki, uniesienie i wysunięcie barków, zaciśnięcie klatki piersiowej i mięśni brzucha. W skrócie, zamknięcie się w sobie ma chronić nas przed nadchodzącym uderzeniem tak, aby chronić witalne struktury: głowę, kark, klatkę piersiową i organy wewnętrzne. Czy kiedykolwiek ktoś rzucił w Ciebie piłką, a Ty nie widziałeś tego i dopiero kątem oka dostrzegłeś lecący przedmiot? Jak wtedy zareagowałeś? Jeśli udało Ci się dostrzec obiekt, skuliłeś się, by zminimalizować uderzenie i chronić to, co ważne. A raczej układ nerwowy to zrobił, a do Twojej świadomości informacja dotarła chwilę później. Ten sam mechanizm działa, kiedy chcesz podnieść coś naprawdę ciężkiego lub uprawiasz sport kontaktowy. Podobne odruchy zachodzą, gdy dotkniesz lub staniesz na czymś gorącym. 

Układ nerwowy źle radzi sobie z odróżnianiem stresorów. Stres mentalny działa tak samo jak stresor fizyczny. Nerwowe sytuacje, kłótnia z narzeczoną czy ciężka rozmowa z szefem mają na Ciebie niemal identyczny wpływ – zaciskasz szczękę, pięści i przyjmujesz postawę obronną w stresującej sytuacji. Możecie zapytać, jaki to ma wpływ na Wasz trening?...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy