Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i sprawność , Otwarty dostęp

11 grudnia 2019

NR 25 (Grudzień 2019)

Wpływ aktywności fizycznej na stan skóry

118

Umiarkowana aktywność fizyczna, czyli aktywność 0,5–1 godz. dziennie ze średnią intensywnością, jest rekomendowana przez wiele towarzystw lekarskich jako czynnik pozwalający umacniać i zachować zdrowie. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie nie tylko na nasz układ krążenia, układ nerwowy czy mięśniowo-szkieletowy, ale również na naszą skórę jako największy narząd.

Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększenia przepływu krwi przez sploty skórne, co poprawia jej ukrwienie, sprzyja utrzymaniu elastyczności skóry i pozwala zachować jej młody wygląd. Należy jednak pamiętać, że wzmożony wysiłek fizyczny może nieść za sobą ryzyko wystąpienia problemów skórnych, szczególnie u osób cierpiących na choroby skóry.

Choroby łojotokowe

Podczas wysiłku fizycznego często nasz organizm intensywnie wydziela pot, chroniąc się przed przegrzaniem. Pot paruje z powierzchni ciała, doprowadzając do ochłodzenia intensywnie pracujących mięśni. Należy pamiętać, że gruczoły łojowe mają wspólne pochodzenie i unerwienie z gruczołami potowymi. Dlatego często intensywny wysiłek fizyczny prowadzi do zaostrzenia chorób łojotokowych, np. łojotokowego zapalenia skóry (ŁZS), trądziku pospolitego, trądziku różowatego w związku z intensywnym wydzielaniem łoju, który może sprzyjać rozwojowi drobnoustrojów wywołujących ww. choroby. Osoby z cerą trądzikową i skłonną do przetłuszczania lub cierpiące na łupież (jedna z form występowania łojotokowego zapalenia skóry) powinny po wysiłku fizycznym dokładnie umyć twarz, włosy i ciało oraz stosować dermokosmetyki zapobiegające nadmiernemu wysuszeniu skóry, gdyż ono również będzie nasilać stan zapalny i produkcję łoju. Warto, by kosmetyki miały pH zbliżone do naszej skóry, czyli lekko kwaśne. Należy dodać, że choroby łojotokowe, szczególnie ŁZS, przebiegające ze stanem zapalnym mogą się nasilać po ekspozycji na zimno – dochodzi wówczas do nadmiernego wysuszenia skóry i nasilenia stanu zapalnego w jej obrębie.

Ekspozycja na słońce

Większość chorób skórnych, np. trądzik pospolity, łupież Gilberta, choroby łojotokowe czy nawet zmiany skórne będące skutkiem pokrzywki łagodnieją pod wpływem promieniowania UV. Wynika to z działania immunosupresyjnego na komórki Langerhansa w skórze. Należy jednak pamiętać, że niektóre choroby skóry, szczególnie zmiany skórne wtórne do chorób autoimmunologicznych, np. SLE, będą się zaostrzać pod wpływem promieniowania UV. Jeśli więc mamy do czynienia z osobą cierpiącą na chorobę autoimmunologiczną, u której występują w przebiegu tej choroby zmiany skórne, powinniśmy przed ewentualną ekspozycją na słońce podczas treningu zasięgnąć opinii dermatologa. Warto też dodać, że na kondycję skóry wpływa odpowiedni poziom produkcji witaminy D. Warto więc z umiarem eksponować się na słońce. Zbyt duża ekspozycja na promienie UV doprowadza do degradacji włókien kolagenowych i elastynowych, co skutkuje przyśpieszeniem procesu starzenia się skóry.

Gospodarka hormonalna a łysienie

Intensywny wysiłek fizyczny, szczególnie wysiłki supramaksymalne, beztlenowe, powodują wzrost stężenia testosteronu zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet (w wyniku produkcji nadnerczowej). Wysoki poziom testosteronu prowadzi do przyśpieszenia cyklu włosowego – oznacza to, że włos szybciej rośnie, ale też szybciej obumiera i wypada. Może to prowadzić do przyśpieszonej utraty włosów i łysienia androgenowego zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W przypadku kiedy u sportowca obserwujemy zwiększone wypadanie włosów, powinniśmy wykluczyć inne przyczyny tego stanu, np. łysienie plackowate, niedoczynność/nadczynność tarczycy czy łojotokowe zapalenie skóry owłosionej (popularny łupież). U mężczyzn często wczesne łysienie jest cechą konstytutywną. Łysienie u kobiet – oprócz nadmiaru testosteronu – może być napędzane niedoborem estrogenów. Niskie stężenie estrogenów u sportsmenek może być wynikiem hipogonadyzmu hipogonadotropowego (przysadka nie produkuje LSH i FH, ponieważ organizm poddawany zbyt intensywnym obciążeniom treningowym „broni s...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy

    Paulina Ihnatowicz

    Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku Dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Dodatkowo uzyskała tytuł licencjata na kierunku Administracja Zdrowiem Publicznym. Współzałożycielka Poradni MedFood. Obecnie studiuje online na uczelni amerykańskiej Functional Medicine University. Od drugiej połowy 2017 roku rozpoczyna doktorat z dietetyki. Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. W MedFood prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla czasopism branżowych. Występuje na najważniejszych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych. Podejmowała współpracę przy wielu projektach promujących zdrowy styl życia. Była prezesem Stowarzyszenia Propagatorów Zdrowia “Medella”, nabierając doświadczenia dietetycznego np. w warsztatach żywieniowych dla dzieci przedszkolnych. Na bieżąco bierze udział w szkoleniach, stale rozszerzając swoją wiedzę.

    Emilia Ptak

    Dietetyk ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na kierunku dietetyka w Collegium Medicum UMK Bydgoszcz. Współzałożycielka Poradni MedFood. Jest szkoleniowcem dla wielu firm zewnętrznych. W MedFood prowadzi nie tylko pacjentów, ale również szereg autorskich szkoleń i webinariów. Pisze artykuły dla cenionych czasopism branżowych. Występuje na licznych wydarzeniach i konferencjach dietetycznych. Wielokrotnie brała udział w akcjach profilaktycznych promujących zdrowie, np. „Polko, bądź zdrowsza”. Na bieżąco bierze udział w szkoleniach, nieustannie poszerzając swoją wiedzę.