Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odżywianie i suplementacja

31 października 2018

NR 18 (Październik 2018)

Wykorzystanie jodu w suplementacji sportowców

0 21

Jod jest mikroelemen- tem, pierwiastkiem śla- dowym w naszym orga- nizmie. Co oznacza, że po- trzebujemy go w bardzo małych ilościach. Ale niech Was to nie zwiedzie. Badania pokazują, że większość populacji w Polsce boryka się z niedoborem jodu, mimo że niewielkie jego ilości są potrzebne organizmowi. Jest on jednak niezwykle ważny, bo jego niedostatek wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • jakie jest zapotrzebowanie na jod w sporcie i gdzie możemy go znaleźć, 
  • czy każdy może suplementować jod,
  • czy istnieją niebezpieczeństwa związane z przyjmowaniem jodu.

Prawie wszystkie komórki mają receptory jodu, co oznacza, że ma on działanie plejotropowe i niezwykle istotne dla naszego organizmu. Szczególnie istotna jest jego rola w ciąży, warunkuje bowiem prawidłowy wzrost płodu, zapobiega wadom płodu i poronieniom. Drugą istotną funkcją jodu jest jego działanie na tarczycę, a ściślej na hormony tarczycowe. Jod jest niezbędnym elementem do produkcji hormonów tarczycowych – T4 (tyroksyny) oraz T3 (trójjodotyroniny). Łącząc się z tyrozyną, aminokwasem, tworzy te hormony. Oprócz tego jod jest niezbędny do utrzymania prawidłowej kondycji jajników, macicy i piersi. Wykorzystywany jest również przez grasicę, ślinianki czy błonę śluzową żołądka. Warunkuje odpowiednie funkcje kognitywne, ale i zdolności myślowe – można powiedzieć, że wpływa na poziom naszej inteligencji. Oprócz tego jod oddziałuje na prawidłową pracę układu odpornościowego, hormonalnego i sercowo-naczyniowego.

Niedobory jodu

Niedobór jodu najczęściej kojarzy nam się z chorą tarczycą. I słusznie, gdyż dla tarczycy jest niezmiernie ważny. Zbyt małe ilości upośledzają produkcję hormonów tarczycy, a jak wiemy – wpływają one na funkcjonowanie całego organizmu: od tempa metabolizmu, po poziom energii (ATP), pracę serca, funkcje jelit i układu trawiennego, odpowiednią temperaturę ciała, sprawną pracę umysłu, kondycję włosów, skory i paznokci, funkcje układu odpornościowego oraz wiele innych. Tak więc niedobór jodu, powodując niedobór hormonów tarczycy, a w konsekwencji jej niedoczynność, będzie wywoływał wiele problemów zdrowotnych i fatalne samopoczucie. Kiedy tarczyca nie ma wystarczającej ilości jodu, zaczyna się rozrastać, dochodzi do jej hipertrofii – dzieje się tak, gdyż próbuje zrekompensować niedobór jodu i, zwiększając swoją powierzchnię, „liczy” na sprawniejsze wyłapanie go z naszego ustroju. Na skutek tego procesu powstają wola. Zatem niedobór jodu powoduje niedoczynność tarczycy, wszelkie tego konsekwencje i wole z powodu niedoboru jodu. Często dzieje się tak, że osoby, u których doszło do wzrostu woli, dostają od lekarza jod, ale zwiększona powierzchnia tarczycy wyłapuje go w większej ilości i w efekcie dochodzi z kolei do nadczynności tarczycy. Oprócz problemów z tarczycą niedobór jodu powoduje upośledzenie myślowe: gorszą pamięć, słabszą koncentrację i sprawność myślenia, otępienie, depresje. Jeśli chodzi o kobiety w ciąży, jego niedobór jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ może powodować wady rozwojowe, szczególnie upośledzenie umysłowe dziecka. Kolejnym niebezpiecznym skutkiem niedoboru jodu jest zwiększone ryzyko powstawania guzków i torbieli, szczególnie na: jajnikach, macicy (powodując np. endometriozę), prostacie czy piersiach (te w piersiach mogą okazać się złośliwymi, niestety). Oprócz tego niedobór jodu obniża ochronę antyoksydacyjną, piersi są podatniejsze na peroksydację lipidową. Tak więc niedobór jodu zwiększa ryzyko nowotworu piersi. Pojawiają się także doniesienia wskazujące, że niedobory tego pierwiastka mogą zwiększać częstość wystąpienia raka żołądka.
Sprawna praca tarczycy dla każdego sportowca powinna być priorytetem. Warto więc bilansować dietę tak, aby uniknąć niedoboru jodu.

Rekomendowane źródła

Rekomendowane zapotrzebowanie na jod wynosi dla zdrowych ludzi 150 μg/dobę, a u osób z niedoborem i wolami spowodowanymi niedoborem oraz u kobiet w ci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Body Challenge"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Szybki wgląd do filmów instruktażowych oraz planów treningowych i dietetycznych
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy