Dział: Odżywianie i suplementacja

Kategoria
Sortowanie
Data dodania Najczęściej czytane

Wszystkie: Zaznacz / Odznacz

Fitoestrogeny – czy mamy się czego bać?

Aby omówić temat fitoestrogenów, należy najpierw wyjaśnić, czym są estrogeny. Są to związki należące do hormonów steroidowych regulujących czynności płciowe w organizmie człowieka. Estrogeny kojarzone są głównie z gospodarką żeńską, co jest trafne, bo to one wraz z progesteronem występują w największych ilościach u kobiet. Jednakże nieprawdą jest, że estrogeny nie mają miejsca w męskiej gospodarce hormonalnej. U kobiet wytwarzane są przez komórki jajników i łożyska, a u mężczyzn przez jądra, korę nadnerczy i – wskutek aromatyzacji testosteronu – w tkance tłuszczowej [1].

Czytaj więcej

Jaki olej jest najzdrowszy? Przegląd olejów dostępnych na rynku polskim

Tłuszcz pokarmowy – wbrew niektórym przekonaniom – jest niezwykle istotnym składnikiem naszej diety. Pewne kwasy tłuszczowe obecne w pożywieniu niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. W odniesieniu ogólnie do zdrowia szczególnie ważną rolę odgrywają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 oraz omega-9. Ostatnio bardzo często słyszy się o konieczności odpowiedniej podaży kwasów omega-3, co spowodowane jest niewystarczającą ich ilością w przeciętnej diecie. A przecież ich obecność w codziennym menu warunkuje prawidłowe funkcjonowanie m.in. układu nerwowego czy odpornościowego.

Czytaj więcej

Odporność u sportowców – jak o nią dbać?

Temat odporności co roku wraca jak bumerang, gdyż sezon jesienny to okres, kiedy musimy się skupić na wspomaganiu pracy naszego układu odpornościowego. W tym roku – z powodu pandemii koronawirusa – tym bardziej warto po raz kolejny zastanowić się, jak wzmocnić jego działanie.

Czytaj więcej

Wpływ spożywania serów żółtych na stan kości u sportowców

Żywienie w każdym wieku odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia kości, chroniąc przed osteoporozą zarówno poprzez bezpośredni udział w rozwoju i utrzymaniu masy kostnej, jak i poprzez utrzymanie prawidłowych odruchów posturalnych i masy tkanki miękkiej. Utrzymanie optymalnego odżywiania i ćwiczeń siłowych może zmniejszyć ryzyko osteoporozy aż o 50%.

Czytaj więcej

Białko w diecie sportowca – spożycie i rodzaje

Odpowiednie spożycie białka wydaje się niezwykle istotne dla wszelkiej maści sportowców. Szczególną rolę tego niezbędnego do życia makroskładnika w kontekście osiągnięć fizycznych odczuć można w sportach siłowych, sylwetkowych oraz siłowo-wytrzymałościowych. Optymalizacja podaży białka wiąże się przede wszystkim z optymalizacją działania całego aparatu ruchu ze szczególnym naciskiem na mięśnie szkieletowe.

Czytaj więcej

Suplementacja kobiety aktywnej

Suplementacja jest nieodzownym elementem zdrowego stylu życia, szczególnie dla osób, które reprezentują sobą cechy XXI wieku – czyli stronger, better, faster. W czasach, kiedy staramy się optymalizować każdy obszar naszego życia – sen, dietę, regenerację, wolny czas i oczywiście suplementację – zależy nam na tym, aby każdy element układanki do siebie pasował, tak aby maksymalizować efekty wykonanej pracy. W artykule skupimy się na celowanej suplementacji kobiet, tak aby mogły wyciągnąć jak najwięcej ze swojego treningu oraz życia.

Czytaj więcej

Słów kilka o termogenezie

Coraz powszechniejsze stosowanie diet odchudzających wśród ludzi ma związek ze stale narastającą epidemią otyłości wśród społeczeństwa. Jeśli chodzi o etiologię tego schorzenia, to jest ona niezwykle złożona i obejmuje zarówno aspekty psychologiczne, np. brak silnej woli, „zajadanie stresu” i genetyczne, jak i tryb życia czy stopień trudności pozbywania się tkanki tłuszczowej mimo stosowania diet redukcyjnych.

Czytaj więcej

Produkty mleczne w diecie sportowca

Mleko i przetwory mleczne to ważna grupa produktów spożywczych wykorzystywana w żywieniu sportowców. Sprawdzą się podczas odbudowy zniszczo- nych włókien mięśniowych, nawodnią organizm po treningu oraz wzmocnią kości.

Czytaj więcej

Przekąski dla sportowców

Co zjeść przed ciężką aktywnością fizyczną i czym się nagrodzić lub wspomóc regenerację na koniec treningu?

Czytaj więcej

Fleksitarianizm jako dieta sportowca

Wegetarianizm czy też weganizm w niektórych kręgach uchodzą za dość restrykcyjne diety, których stosowanie może wiązać się z wystąpieniem różnorodnych niedoborów pokarmowych. Jednak obecne podejście do tych diet jest coraz bardziej pozytywne i specjaliści zgadzają się, że jadłospis pozbawiony mięsa czy produktów odzwierzęcych może być zdrowy i prawidłowo zbilansowany. Dlatego coraz więcej osób przekonuje się do takich podejść żywieniowych. Ci zaś, którym trudno sobie wyobrazić brak mięsa w jadłospisie, mogą skorzystać z opcji fleksitarianizmu. Na czym on polega i czy w przypadku sportowców warto wdrożyć jego zasady do menu?

Czytaj więcej

Czy kolejność spożywania produktów ma znaczenie?

W artykule poruszę temat sposobu układania posiłków, tak aby był on jak najlepszy dla naszego samopoczucia. Dotyczy to szczególnie, i w zasadzie jedynie, osób, które mają problemy z trawieniem, np. uczucie ciężkości po posiłku, wzdęcia, przelewanie czy znaczne osłabienie energii po posiłku.

Czytaj więcej

Dobroczynne działanie oleju CBD, czyli słowo o tym, dlaczego nie powinniśmy bać się konopi

Naturalne związki od wieków stosowane były w medycynie naturalnej, ziołolecznictwie i kosmetyce, a ostatnie lata to niewątpliwy renesans wykorzystania dobroczynnych właściwości roślinnych surowców. Doskonałym przykładem mogą być tu produkty wytwarzane z konopi, które pomimo swoich znanych, prozdrowotnych właściwości, w dalszym ciągu wzbudzają sporo obaw i kontrowersji.

Czytaj więcej