Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Dlaczego sportowcy chorują na nowotwory?

Rak to diagnoza, która wstrząsa każdym człowiekiem i wywraca życie do góry nogami. Jeśli zachoruje pan Kowalski, który pół życia spędza z piwem przed telewizorem, podjadając chipsy – nikt się specjalnie nie dziwi. Jeśli jednak znany sportowiec zachoruje na nowotwór – często wywołuje to niemały szok: „Przecież sportowcy prowadzą taki zdrowy tryb życia! Tak zdrowo się odżywiają, mają wspaniałe, wysportowane ciała – jak to się stało?”. Tego typu komentarze najczęściej pojawiają się pod nagłówkami artykułów opisujących choroby znanych sportowych celebrytów. Sportowiec to osoba, która kojarzy nam się z wigorem, witalnością i zdrowiem. Dlaczego sportowcy także chorują  na nowotwory? I to często w młodym wieku?

Czytaj więcej

Skąd białko na diecie roślinnej?

Białko uważane jest za najważniejszy z makroskładników w związku z istotną funkcją, jaką pełni w strukturach i funkcjonalnych mechanizmach ludzkiego ciała. Znajduje się w każdej naszej komórce, począwszy od struktur wewnętrznych, do najbardziej zewnętrznych – włosy i paznokcie. Wchodzi  również w skład enzymów, hormonów, błon komórkowych, przeciwciał, hemoglobiny. Jest niezbędne dla zdrowia i rozwoju organizmu. Stanowi również źródło energii w niewiele mniejszym stopniu co węglowodany.
 

Czytaj więcej

Suplementacja Imbirem

Imbir jest jedną z najczęściej stosowanych przypraw na świecie. Pochodzi z kłącza rośliny Zingiber officinale. Doskonale sprawdza się jako dodatek do sushi czy składnik dań kuchni tajskiej i indyjskiej. Nie możemy jednak zapomnieć, że oprócz walorów smakowych posiada również szereg naukowo udowodnionych korzyści zdrowotnych. Jest pomocny w leczeniu mdłości, wymiotów, porannych  nudności u kobiet ciężarnych. Wykazuje pozytywny wpływ na leczenie dolegliwości związanych z bolesnym miesiączkowaniem. Sprawdza się w leczeniu zapalenia oskrzeli, przeziębienia, bólów głowy, a ponadto reguluje ciśnienie krwi. Najczęściej jednak stosowany jest w leczeniu problemów żołądkowo-jelitowych.

Czytaj więcej

Rytm dobowy, czyli praca u podstaw

Wyobraź sobie, że jesteś w filharmonii na jednym z najlepszych koncertów. Przeczytałeś setki recenzji, obejrzałeś dziesiątki filmów w Internecie i teraz oglądasz koncert najlepszej orkiestry na żywo. Jednak od samego początku widzisz, że coś jest nie tak, każdy gra swój koncert, wszystko brzmi  chaotycznie, flecistki grają swoje, skrzypaczki swoje. Jesteś na koncercie, który widziałeś setki razy, ale ten, w którym uczestniczysz, nie przypomina tego wspaniałego, słyszanego koncertu. A najgorzej sprawuje się dyrygent…

Czytaj więcej

Optymalizacja diety kulturystycznej

Kulturystyka jest niewątpliwie sportem, w którym żywienie stanowi jeden z głównych elementów decydujących o odniesieniu sukcesu. Nie bez przyczyny mówi się, że dieta to 70% sukcesu. Gdybyśmy chcieli użyć mądrości ludowej, powiedzielibyśmy, że „z pustego i Salomon nie naleje”. Zatem można  wysnuć wniosek, że ciężki trening mający dokonać podniesienia tempa przemiany materii czy mikrouszkodzeń masy mięśniowej to jedno, ale umiejętnie dobrane mikro- i makroskładniki żywieniowe to środek do celu, jakim jest zbudowanie silnie umięśnionej i odtłuszczonej sylwetki. Chociaż metodyka żywienia w tej dyscyplinie sportu różni się znacząco w świecie sportowców sylwetkowych, to bardzo często można zaobserwować wspólne, podstawowe błędy. Elementem,  który jest nagminnie zaniedbywany w tym obszarze, to z pewnością odpowiednio dobrana dietoterapia. Jak zatem zoptymalizować dietę kulturystyczną?

Czytaj więcej

Makroskładniki żywieniowe – białka

Białko – najlepszy przyjaciel kulturysty. Dla tej grupy sportowców dbałość o bilans azotowy jest niemal równie ważna, co poranne mycie zębów. Nic w tym dziwnego, w końcu charakterystyczną cechą tej dyscypliny jest przekraczanie bariery hipertrofii masy mięśniowej. Chcąc utrzymać naprawdę dużą muskulaturę, trzeba zjadać zdecydowanie więcej białka niż przeciętny człowiek o niskim stopniu usportowienia. Nie oznacza to jednak, że inne dyscypliny sportu mogą pominąć  podaż tego makroskładnika żywieniowego w swojej diecie – wręcz przeciwnie. Oprócz oczywistego aspektu występowania DOMS-ów (ang. delayed onset muscle soreness – opóźniona bolesność mięśniowa) po treningach, które charakteryzowały się mikrourazami masy mięśniowej występującymi w wielu dyscyplinach szybkościowo-siłowych, a także szybkościowo-wytrzymałościowych, należy dodać, że białko jest niezbędne do budowania wielu hormonów, enzymów i przeciwciał. Poszczególne składy aminokwasów mogą również przesuwać próg mleczanowy i wpływać na wzrost kondycji. Nie należy więc bagatelizować roli białka w diecie, nawet jeśli nie jesteśmy nastawieni na trening o charakterze kulturystycznym.

Czytaj więcej

Makroskładniki żywieniowe – tłuszcze

W sportach o charakterze szybkościowo-siłowym są niedoceniane, a wśród typowych konsumentów wręcz demonizowane i unikane. Mowa oczywiście o tłuszczach i zjawisku, które można by śmiało nazwać „tłuszczofobią”. Niestety, wiele osób, które nie mają wiedzy dotyczącej dietetyki, uważa, że ich tłuszcz podskórny narośnie szybciej, jeżeli będą spożywać tłuste potrawy, co producenci żywności skrzętnie wykorzystują, przemycając hasła reklamowe o produktach „bez tłuszczów”, w wersji „light” oraz inne slogany mające nawiązywać do tego, że od tłuszczów się tyje. W sportach sprinterskich często zwracamy uwagę w diecie na podaż węglowodanów, chcąc uzupełnić tracony podczas treningów glikogen – co jest jak najbardziej zrozumiałe, ale zapominamy o tym, że bez tłuszczów z pożywienia naszemu organizmowi jest bardzo ciężko prowadzić sprawnie procesy metaboliczne.

Czytaj więcej

Trening a gospodarka hormonalna mężczyzn

Testosteron jest określany jako męski hormon płciowy. Występuje w różnym stężeniu u obu płci. Jest odpowiedzialny za wiele działań seksualnych, rozwój ciała, rozwój metaboliczny oraz behawioralny. W artykule poznamy czynniki wpływające na wzrost lub zmniejszenie jego stężenia.

Czytaj więcej

Nie tylko Egipcjanie mają piramidy oraz czy istnieje konieczność suplementacji w dietach roślinnych?

W poprzednim artykule zarysowany został podział na diety semi- i wegetariańskie. W bieżącym materiale przyjrzymy się dokładniej założeniom poszczególnych diet. Najłatwiej będzie to przedstawić, porównując je do ogólnie znanych piramid żywieniowych. I w ten sposób ukazać ich lepsze i gorsze strony. Dzięki temu można zastosować odpowiednio dobraną dietę, zapobiec ewentualnym niedoborom, uzupełnić istniejące, a także świadomie zlecać badania laboratoryjne, co przy dość wysokich kosztach badań nie będzie nadmiernie obciążać naszych podopiecznych, a my zyskamy opinię osoby kompetentnej i zorientowanej, a nie pracującej „po omacku” i w chaosie.

Czytaj więcej

Metodyka żywieniowo-treningowa wspomagająca redukcję tkanki tłuszczowej

Noworoczne postanowienia z pewnością są kultywowane przez wielu z Was. Problem w tym, że wiele osób nie jest w stanie osiągnąć wyznaczonego celu, bo mimo szczerych chęci i zapału brakuje im odpowiedniej metodyki. Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące redukcji tkanki tłuszczowej, to przede wszystkim trzeba wyznaczyć sobie konkretnie określony czas trwania redukcji tkanki tłuszczowej, metodę śledzenia postępów – najlepiej na podstawie analizy składu ciała – oraz wybrać odpowiednią formę treningu bazującą na minimalizmie, bo jak mawiał Bruce Lee – perfekcja szuka prostoty. W ramach redukcji tkanki tłuszczowej i związanej z tym metodyki żywieniowo-suplementacyjnej narosło wiele mitów oraz form pracy, które już dawno powinny zostać odstawione do lamusa.

Czytaj więcej

Suplementacja w sportach wytrzymałościowych

W artykule poruszam rozległą kwestię suplementacji w sportach wytrzymałościowych. Jak zapewne wiecie, Drodzy Czytelnicy, z poprzednich artykułów w „Body Challenge”, szlaki energetyczne dzielimy na trzy rodzaje. Szlak fosfogenowy, szlak beztlenowy oraz szlak tlenowy. W sportach wytrzymałościowych bardzo istotna będzie optymalizacja szlaku tlenowego. W tym celu trzeba maksymalnie usprawnić szlaki glikolizy tlenowej, beta-oksydacji kwasów tłuszczowych oraz funkcjonowanie mitochondriów, w których odbywają się kluczowe dla pozyskiwania energii procesy, takie jak cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Do sportów wytrzymałościowych możemy zaliczyć bieg na dystansie 10 km, 20 km, maraton, triatlon, kolarstwo, długodystansowy bieg z przeszkodami, a także wiele innych dyscyplin.

Czytaj więcej

Wyczerpanie i przetrenowanie

Większość swojego czasu spędzasz na siłowni, stosujesz długie cardio, masz setki przetrenowanych godzin z trenerem, a mimo to efekty nie do końca są takie, jakich oczekiwałeś. Dodatkowo jesteś na diecie redukcyjnej od kilku miesięcy, ciągle zmniejszasz podaż kaloryczną, a w lustrze nie widzisz swojej wymarzonej sylwetki. We wszystkim chcesz być najlepszy. Jesteś niezmiernie ambitny, aby osiągnąć swój cel, pracujesz dniami i nocami. Jeśli większość tych problemów dotyczy również Ciebie, zdecydowanie musisz przeczytać niniejszy artykuł!

Czytaj więcej