Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Problem zbyt wysokiego poziomu testosteronu u kobiet

Funkcjonujący w obiegowej opinii podział hormonów na męskie i żeńskie jest błędny. Według tych kryteriów wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie u kobiet miałby np. jedynie progesteron, a u mężczyzn – testosteron. Jest to jednak dalekie od prawdy. Bez względu na płeć, prawidłowe stężenie tych hormonów – zarówno u kobiet, jak  i u mężczyzn, ma koronne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wiele osób zastanawia, jaki wpływ ma poziom testosteronu na wyniki treningowe u kobiet. Wariantów jest wiele, jednak w poniższym artykule postaram się skupić na problemie zbyt wysokiego poziomu testosteronu u płci pięknej, a także formie radzenia sobie z tym problemem.

Czytaj więcej

Magia witaminy B1

Na łamach naszego magazynu często publikowane są artykuły wskazujące na rolę pojedynczych mikroelementów, witamin lub – w opinii mojej lub innych autorów – stacków witaminowych pomocnych w walce z wieloma schorzeniami czy przypadłościami. Poruszaliśmy temat witaminy D3 oraz K2, rozłożyliśmy na czynniki pierwsze probiotykoterapię, wspomagaliśmy już sportowców wytrzymałościowych, a o suplementacji w MMA możemy śmiało napisać rozprawę doktorską. Zatem pojawia się pytanie – czy suplementacja to magia?

Czytaj więcej

Jak dostosować odpowiednią strategię żywienia uwzględniającą manipulację węglowodanami?

Carb targeting, carb back-loading, diety rotacyjne – na łamach „Body Challenge” pojawiały się artykuły dotyczące zastosowania tych modeli żywieniowych, ale temat dwóch pierwszych strategii został przedstawiony jedynie zapoznawczo. Aby nie pozostawiać Was przypadkowi lub eksperymentom, w tym artykule zestawię korzyści oraz wady każdej ze strategii. Rozwieje to wątpliwości na temat tego, czy lepiej będzie do Was pasował CT, CBL, a może połączenie obu wymienionych?

Czytaj więcej

Dieta roślinna

Weganizm i wegetarianizm – dwa hasła, które często wywołują niepokój wśród osób zajmujących się żywieniem. Aby skutecznie „walczyć z wrogiem”, trzeba go gruntownie poznać i umieć odróżnić wegetarianina od weganina, peganina czy też frutarianina, znać różnice między nimi, a także możliwe niedobory. Istotną informacją, którą można uzyskać w trakcie wywiadu żywieniowego, jest powód, dla którego dana osoba taką dietę zaczęła stosować. Dopiero tak wyposażeni możemy pomyśleć o planowaniu programu żywieniowego i suplementacji.
 

Czytaj więcej

Zapotrzebowanie na białko

Dobowe spożycie protein jest jednym z kluczowych czynników żywieniowych wpływających zarówno na kompozycję sylwetki, jak i szeroko rozumianą formę sportową. Mimo to ciągle jednak kwestie związane z ustaleniem optymalnych zakresów podaży białka budzą pewne kontrowersje, zwłaszcza w kontekście szczególnych okoliczności tworzonych przez stan deficytu energetycznego, towarzyszący programom ukierunkowanym na redukcję tłuszczu zapasowego. Warto wiedzieć, że problematyka podaży białka jest w ostatnich latach przedmiotem intensywnych badań i dyskusji, a wykonane analizy pozwalają z zadowalającą dokładnością wyznaczyć adekwatne spożycie białka dla sportowców i osób aktywnych fizycznie, zarówno w przypadku równowagi energetycznej, jak i w stanie deficytu energetycznego.

Czytaj więcej

Suplementacja cynkiem i jego wpływ na zdrowie

Cynk znaleźć można właściwie w każdej tkance naszego organizmu. Pomimo wielu ważnych funkcji, które pełni, nie jest magazynowany, więc musi być dostarczany razem z dietą.

Czytaj więcej

Koenzym Q10 – działanie, jakiego nie znacie

W dzisiejszych czasach nasz styl życia generuje wiele schorzeń metabolicznych. Zaburzenia cyklu dobowego, „śmieciowe” jedzenie, toksyny, infekcje – to tylko kilka z elementów wpływających na pogorszenie zdrowia metabolicznego.  Niestety choroby te związane są niemal zawsze z mitochondriopatią, czyli stanem, w którym nasze „fabryki energetyczne” nie funkcjonują prawidłowo. Podstawowym kofaktorem do procesów zachodzących w mitochondriach w celu produkcji energii jest koenzym Q10. Jakie funkcje pełni ten związek? Z pewnością jest ich więcej, niż można odnaleźć na popularnych stronach internetowych. 
Czy możemy go suplementować i jakie korzyści z tego tytułu możemy odnieść?

Czytaj więcej

Jak przeżyć obżarstwo?

Choć na co dzień jestem zdecydowanym zwolennikiem diety eliminacyjnej, pozbywając się każdej porcji glutenu i innych lektyn, tłuszczów trans, cukrów oraz nabiału, wciąż zdaję sobie sprawę, że to nawyki żywieniowe sprawiają największe kłopoty układowi żołądkowo-jelitowemu, a wraz z nim zaczyna chorować cały organizm w wyniku przewlekłych procesów zapalnych. O ryzyku związanym z długotrwałym spożyciem czynników antyżywieniowych można napisać osobny artykuł. Skupmy się jednak na sytuacji, gdy odstępstwa żywieniowe są nader rzadkie, wówczas straty będą zdecydowanie mniejsze. Jak je zatem minimalizować?

Czytaj więcej

Carb fat cycling

Dietetyka jako dziedzina obecnie przeżywa intensywny rozwój. Spotykam wiele koncepcji dotyczących odżywiania oraz systemów żywieniowych, które mają zapewnić nam najlepsze samopoczucie, najlepsze osiągi treningowe oraz wprowadzić nas na wyższy level. Dobrze skomponowana dieta oraz dobrana suplementacja to: 
ta właśnie sekunda różnicy na mecie, ten ułamek sekundy, 
kiedy jesteś bardziej skoncentrowany niż przeciwnik, 
ta jedna lepiej przespana noc, która powoduje, że wychodzisz na ring bardziej świeży niż Twój przeciwnik.

Czytaj więcej

Brain fog

Mgła mózgowa nie jest uznana za termin medyczny. Nigdy nie przeprowadzono badań z podwójną ślepą próbą, nigdy nie zrobiono badań kohortowych w tym temacie. Jednak czy to oznacza, że pacjent, który przychodzi i skarży się na problemy z pamięcią, na zaburzenia kognitywne, problemy z koncentracją, problemy ze znalezieniem odpowiednich słów lub w zbudowaniu jednego poprawnego skomplikowanego zdania, powinien być ignorowany? NIE

Czytaj więcej

Jakie suplementy diety powinny wchodzić w repertuar zawodnika MMA?

Suplementacja celowana, wspierająca poszczególne cechy motoryczne zawodnika to silna broń, zwłaszcza gdy zostanie połączona z produktami optymalizującymi metabolizm, zaliczanymi do dietoterapii. Ten ostatni aspekt został omówiony w poprzednim numerze „Body Challenge”, zaś teraz nadeszła pora na omówienie suplementacji wspomagającej wysiłki ciężko trenujących fighterów.

Czytaj więcej

Podstawowe błędy dietetyczne

Najtrudniejsze w świecie kulturystyki jest przygotowanie się trenującego do zawodów i wyjście na scenę. Wymaga to – po pierwsze – szerokiego zakresu wiedzy niezbędnej do efektywnych i skutecznych przygotowań, po drugie – ogromnego wysiłku, jaki musi włożyć zawodnik chcący osiągnąć sukces. Mimo ogromu doświadczenia zebranego przez pokolenia kulturystów, często dostępnego nieodpłatnie, żaden inny aspekt świata fitness nie prowadzi tak często do zwątpienia. W czasach, gdy kulturyści powinni być coraz bardziej pewni siebie i bogatsi o wiedzę na temat przygotowań, paradoksalnie odnotowujemy rosnącą liczbę osób, które nieustannie popełniają szereg błędów.

Czytaj więcej