Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Innowacyjna droga do spalania tkanki tłuszczowej

Pragnieniem każdego, kto przelewa hektolitry potu na codziennych treningach, jest dążenie do sylwetki godnej współczesnego gladiatora. W XXI wieku niewiele mamy możliwości, aby wykazać się w społeczeństwie. Nie żyjemy w czasach głębokiego kryzysu finansowego czy politycznego. Nie musimy wyjść rano na polowanie, aby wieczorem przynieść zdobycz i zyskać uznanie watahy. Jednak po czym poznać współczesnego supermana? W erze crossfitu, gdzie liczy się szeroko pojęta sprawność fizyczna i psychiczna, gdzie nie ma miejsca na płacz i zgrzytanie zębami, rzeczą odróżniającą Cię od reszty jest to, jak wygląda twoje ciało i to, co z nim robisz.

Czytaj więcej

Neuroprzekaźniki początek drogi do sukcesu

Żyjemy w czasach, w których przekazywanie informacji jest gwarancją sukcesu. Wielkie firmy zatrudniają setki kurierów tylko po to, aby wszystkie dokumenty były dostarczone na czas. Sportowcy rozszerzają swoje kadry trenerskie, aby współpracować z wieloma specjalistami, którzy poinformują ich o trudnościach lub kwestiach, które wymagają poprawy, dzięki czemu sportowcy mogą wejść do ścisłej światowej czołówki.

Czytaj więcej

Jak zapewnić optymalną rekuperację zawodnika MMA po ważeniu w końcowym szlifie przygotowawczym?

Wielotygodniowy etap katorgi żywieniowo-treningowej dobiegł końca. Waga jest zrobiona i teraz można w końcu zjeść to, na co ma się ochotę. Czyżby? To, co jemy i pijemy na kilka, a nawet kilkanaście godzin przed wysiłkiem fizycznym, ma niebagatelny wpływ na kondycję fizyczną, ale również psychiczną sportowca. Odradzałbym więc przedwczesne dogadzanie sobie w postaci cheat meal i skupił się na podstawach rekuperacji po okresie końcowego ścinania wagi, związanego z utratą glikogenu, elektrolitów i dużej ilości wody oraz nadwątleniem sił witalnych organizmu. Całościowe przygotowanie zawodnika MMA pod kątem odbudowy organizmu jest dużo bardziej skomplikowane niż zjedzenie pizzy gigant i popicia jej pięciolitrowym baniakiem wody.

Czytaj więcej

Dlaczego deficyt kaloryczny na redukcji nie działa i dochodzi do załamania metabolicznego?

Mówiąc najprościej, uszkodzenie metabolizmu jest zwykle spowodowane przez długotrwałe, nadmierne ograniczenie kalorii, w połączeniu z przesadną aktywnością fizyczną. Można się zastanawiać, dlaczego waga stoi w miejscu, nawet jeśli jesz 1000 kalorii i każdego dnia robisz godzinami cardio. Po zaobserwowaniu tego wiesz, że potrzebny jest deficyt kalorii, aby schudnąć, i myślisz, że jest on oczywistym rozwiązaniem na wszystkie problemy związane z wagą. W środowisku lekarskim dużo częściej będziemy mówić o problemach neuroendokrynnych, zmęczeniu nadnerczy lub niedoczynności tarczycy. W większości przypadków załamanie metaboliczne u trenujących będzie dużym skrótem myślowym oraz przyczyną wymienionych problemów zdrowotnych.

Czytaj więcej

Witaminy D3 i K2

Ludzki organizm stanowi skomplikowaną strukturę, zbudowaną z wielu elementów, począwszy od neuronów, przez ścięgna, włókna mięśniowe aż po neurotransmitery czy procesy biochemiczne zachodzące przy udziale wielu ko-faktorów enzymatycznych, pierwiastkowych czy witaminowych. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie takiej skomplikowanej sieci bez udziału wielu elementów składowych. Wystarczy deficyt jednego składnika, a cała sieć zaczyna pracować gorzej. W ludzkim ciele, każdy pierwiastek, każda witamina jest jedyna w swoim rodzaju i nie zastąpimy jej niczym innym. Jednymi z najbardziej plejotropowych elementów układanki ludzkiego ciała są witaminy D3 i K2, które połączone przynoszą niewyobrażalne korzyści dla naszego organizmu.

Czytaj więcej

Odżywki białkowe w praktyce

Białka serwatkowe – to proteiny pochodzenia mlecznego (stanowią około 20% białka mleka). Białko serwatkowe otrzymuje się z serwatki. Serwatka natomiast jest produktem ubocznym podczas procesu wytwarzania sera − gdy do mleka dodaje się koagulant (zwykle reniny), powstają „skrzepy”: kazeina i serwatka oddzielnie. Białko serwatkowe jest rozpuszczalne w wodzie. Jest dostępne w postaci koncentratów, izolatów i hydrolizatów otrzymywanych w procesie mikrofiltracji, a także ultrafiltracji i wymiany jonowej.

Czytaj więcej

Substraty energetyczne w sporcie

Zapewnienie odpowiedniego paliwa podczas wysiłku to kluczowa sprawa dla optymalizacji osiągów. U zawodowych sportowców brak energii dla pracy mięśni może spowodować przegraną na zawodach, ale nawet dla osoby trenującej amatorsko odpowiedni pokarm i suplementy mogą poprawić osiągi, zwiększyć radość z treningu i poprawić samopoczucie. W tym artykule przedstawię trzy źródła energii – fosfokreatynę, glukozę (glikogen) oraz kwasy tłuszczowe oraz opiszę, czym się różnią i dla kogo są najkorzystniejsze.

Czytaj więcej

Jak zapewnić optymalne przygotowanie końcowego limitu wagowego dla zawodnika MMA w ostatnich 2 tygodniach przed ważeniem?

Proces redukcji wagi w MMA powinien być długofalowy − bez reverse dieting (odwrotnej diety) i wielotygodniowej adaptacji w stronę modelu żywienia obfitującego w tłuszcze; gwałtowne zmiany mogą się okazać trudne do wprowadzenia. Dwa ostatnie tygodnie przygotowawcze mogą przesądzić o wyniku walki z powodu uchybień metodycznych, jeśli kolejne kroki dietetyczne nie będą przemyślane. To od nas dietetyków w dużej mierze zależy, jak kształtować się będzie samopoczucie fizyczne zawodnika, a co ważniejsze – psychiczne, w ostatnich kilkunastu dniach. Podejmując odpowiednie działania, możemy sprawić, że proces ten będzie przypominał przejażdżkę po parku. Błądząc z kolei, możemy wprowadzić sportowca w piekło stresu, bezsenności i wycieńczenia, które będą mocno rzutowały na jego sprawność psychofizyczną w dniu walki.

Czytaj więcej

Makroskładniki żywieniowe węglowodany

Jeśliby w świecie nowoczesnej dietetyki postawić obok tej profesji jakieś modne słowo, które doskonale obrazowałoby, czym jest ta gałąź nauki, to chciałbym, aby było to słowo „funkcjonalność”. Dietetyka funkcjonalna doskonale obrazowałaby rolę tejże nauki i jej wpływ na ludzki organizm. Przysłowia branżowe od lat powtarzają „jesteś tym, co jesz”, niekiedy ewoluują one również do koncepcji „jesteś tym, co twój organizm zrobił z żywnością”. Jak najbardziej: miałoby to sens wobec licznych chorób metabolicznych szerzących się w populacji. Obecnie nie możemy już raczej powiedzieć, że dany pokarm jest w 100% zdrowy i nadaje się do spożycia przez każdego. Dietetyka jest nauką bardzo szeroką i bardzo prężnie rozwijającą się. Zaszufladkowanie jej wokół piramidy żywienia i myślenia tylko w kategorii komponowania posiłków pod kątem smaku lub chęci redukcji tkanki tłuszczowej jest kardynalnym błędem. Zanim jednak zobrazujemy rolę całościowego, zdrowego podejścia do nowoczesnej dietetyki funkcjonalnej – jak chciałbym ją określić – musimy skupić się najpierw na podstawach. Rozpoczniemy od charakterystyki makroskładników żywieniowych – białek, tłuszczów i węglowodanów.

Czytaj więcej

Buduj masę, spalaj tłuszcz

O ile w kontekście anabolizmu bardzo mocno koncentrujemy się na podaży białka i jego jakości (składzie aminokwasowym), o tyle przy dyskusji o redukcji najczęściej przewijają się różnego rodzaju strategie manipulowania węglowodanami. Jedną z bardzo popularnych teorii jest Carb Back-Loading (CBL). Strategia ta opiera się na restrykcjach węglowodanów celem uwrażliwienia receptorów insulinowych. W przeciwieństwie do Intermitent Fasting, który opisałem w artykule opublikowanym w poprzednim numerze, CBL nie obejmuje wielogodzinnych okien na dowolne cukry, a rezerwuje je wyłącznie na wieczór.

Czytaj więcej

Suplementacja BCAA oraz EAA

Suplementacja BCAA i EAA to wśród trenerów personalnych temat równie kontrowersyjny co legalizacja marihuany, więc postanowiliśmy wyjaśnić Wam tę kwestię. Wokół niej narosło już tyle mitów, że tak naprawdę znalezienie jednoznacznej odpowiedzi, szczególnie dla początkującego, może okazać się niemożliwe. W naszym artykule, w oparciu o argumenty naukowe, opiszemy jak stosować BCAA i EAA, oraz rozwiejemy lub potwierdzimy najpopularniejsze tezy dotyczące tych suplementów.

Czytaj więcej

Jak przeprowadzić optymalną redukcję wagi zawodnika MMA w okresie przedstartowym?

Dla zawodnika MMA podejście do wdrażania diety redukcyjnej powinno być procesem długofalowym, odpowiednio ewoluującym w toku przygotowań do walki. System wczesnego reagowania jest w tej kwestii na wagę złota. Należy odpowiednio wcześniej podać ciału dany bodziec, sygnalizując w ten sposób nasze przyszłe zamiary. Adaptacja jest tutaj kluczem do sukcesu, pozwalającym na przyswojenie wszelkich sygnałów, dzięki którym będziemy mogli dostosować zmieniające się proporcje makroskładników żywieniowych. Stosowane zabiegi dietetyczne będą w późniejszym okresie coraz bardziej intensywne – wraz ze zbliżającym się dniem ważenia. Takie podejście pozwoli sportowcowi na dużo lepsze samopoczucie w ramach określonych mikrocykli dietetycznych.

Czytaj więcej