Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Antynowotworowe działanie czarnego czosnku

Czosnek (Allii sativi bulbus) nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Znany jest on ze swoich leczniczych właściwości, specyficznego smaku oraz zapachu, nie dla wszystkich jednak akceptowalnego. Dlatego też na rynku pojawiła się alternatywa powszechnie znanego surowego czosnku. Od kilku miesięcy można znaleźć czosnek o czarnej barwie i znacznie łagodniejszym smaku. Pozytywne zmiany zachodzące w wyniku fermentacji i będące głównie wynikiem reakcji Maillarda przyczyniają się do szerszego zastosowania czosnku w przemyśle spożywczym oraz wpisują czarny czosnek na listę żywności funkcjonalnej.

Czytaj więcej

Kofeina i kawa w sporcie – wszystko o kawie i kofeinie jako ergogeniku

Kawa jako napar towarzyszy nam w życiu już ponad 1000 lat. W ciągu tego czasu poznaliśmy różne metody przygotowywania naparu. Ten, który jest nam dziś najbardziej znany, zaczął się pojawiać około 1500 roku.

Czytaj więcej

Kiszonki – powrót do naturalnego żywienia

Kiszenie jest procesem konserwacji żywności opartym na fermentacji mlekowej przeprowadzanej przez bakterie mlekowe. Podstawowymi surowcami fermentacji są cukier i woda. Ich proporcje decydują o szybkości pierwszego etapu fermentacji. Obecność kwasu mlekowego (LAB) w kiszonych produktach przyczynia się do obniżenia ich pH do 4,0–3,5, a kwaśne środowisko kiszonek powoduje zniszczenie potencjalnie szkodliwych mikroorganizmów.

Czytaj więcej

Witamina D u sportowca

W sezonie jesienno-zimowym zewsząd płyną informacje o konieczności suplementacji witaminy D3, jednak wciąż duża część populacji nie przywiązuje do tego odpowiedniej wagi. Na niedobory witaminy D3 cierpi 90% dorosłych, dzieci i młodzieży. Przyczyn jest wiele, jednak wyróżnić możemy kilka: praca w zamkniętych pomieszczeniach, mała ilość słońca, filtry przeciwsłoneczne. Ponadto niektóre schorzenia, takie jak niewydolność nerek, wątroby oraz zespół upośledzonego wchłaniania z przewodu pokarmowego czy terapia sterydami mogą wpływać na jej obniżony poziom. W poniższym artykule odpowiem na pytanie, czy witamina D jest rzeczywiście aż tak ważna i czy można „odpuścić sobie” jej suplementację.

Czytaj więcej

Zimowe wsparcie dla sportowców

Zima to czas, kiedy organizm sportowca jest wystawiony na wiele stresorów – zarówno ze strony pogody, wirusów czy bakterii, jak i intensywnych treningów – szczególnie tych osób, które planują w sezonie wiosennym lub letnim sięgać po najwyższe cele – sportowe, zdrowotne czy sylwetkowe. Dlatego w tym czasie tak istotne jest umiejętne podejście do suplementacji oraz zastosowanie odpowiednich protokołów regeneracyjnych.

Czytaj więcej

Probiotyki – zastosowanie w dietoterapii sportowców

Czy suplementowanie probiotyków jest także wskazane osobom aktywnym fizycznie? W sporcie wyczynowym liczba jednostek treningowych jest niejednokrotnie tak duża, że często przekracza możliwości regeneracyjne organizmu sportowca. Dochodzi do tego stres związany z zawodami, nieodpowiednia dieta, brak optymalnej ilości snu, urazy skutkujące koniecznością stosowania leków przeciwbólowych, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzeń mikroflory jelitowej. Dodatkowo u wielu sportowców możemy zauważyć problemy z układem trawiennym czy zmniejszoną odporność organizmu.

Czytaj więcej