Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Wykorzystanie jodu w suplementacji sportowców

Jod jest mikroelemen- tem, pierwiastkiem śla- dowym w naszym orga- nizmie. Co oznacza, że po- trzebujemy go w bardzo małych ilościach. Ale niech Was to nie zwiedzie. Badania pokazują, że większość populacji w Polsce boryka się z niedoborem jodu, mimo że niewielkie jego ilości są potrzebne organizmowi. Jest on jednak niezwykle ważny, bo jego niedostatek wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Czytaj więcej

Grzyby – zastosowanie w zdrowiu i sporcie

Grzyby z ich ziemistym smakiem umami i wszechstronnością kulinarną od dawna są używane w kuchniach na całym świecie. Stanowią podstawę diety japońskiej, znajdują zastosowanie w kuchni europejskiej i amerykańskiej. Dodatkowo mają niską zawartość węglowodanów i kalorii, są doskonałym źródłem witamin z grupy B, pierwiastków śladowych, błonnika, a nawet białka. Ostatnio inny rodzaj grzybów (o właściwościach leczniczych) zdominował rynek zdrowej żywności.

Czytaj więcej

Wege posty okresowe

Posty (tzw. głodówki) od lat wywołują kontrowersje. Jednakże nie bez przyczyny już Hipokrates korzystał z postów jako naturalnej formy leczenia. I o ile kiedyś nikogo to nie dziwiło, o tyle teraz fakt niejedzenia przez chociażby pół dnia dla wielu wydaje się czymś przerażającym. A szkoda. Posty nie są „lekiem na całe zło”, ale z pewnością mogą więcej wyleczyć, niż pogorszyć stan.

Czytaj więcej

SUPERFOODS + wszystko, co wiedzieć musimy

Żyjemy w czasach, w których społeczeństwo nadal usilnie poszukuje „złotego” produktu, suplementu, magicznej tabletki, która pozwoli łatwiej zadbać o wszystkie obszary, które na co dzień ludzie zaniedbują. Wdrożenie takich podstaw, jak odpowiednia podaż energii, unikanie przetworzonych źródeł pożywienia, odpowiednia ilość snu, aktywność fizyczna, umiejętność relaksacji nadal jest dużym problemem i epidemią XXI wieku.

Czytaj więcej

Metabolizm – jak go podkręcić

Wracamy – już po raz ostatni – z tema- tem metabolizmu. Tym razem rozważymy, jak skutecznie go podkręcić, aby uzyskać jak najlepsze efekty bez negatywnego wpływu na swój organizm czy gospodarkę hormonalną. Na temat metabolizmu rozmawiamy już kilku numerów, ale dotąd nie odpowiedzieliśmy sobie na jedno podstawowe pytanie, którego celowo nie postawiłem.

Czytaj więcej

Suplementacja kurkuminą i kwercetyną

Nie bez przyczyny mówi się, że w XXI wieku to żywność jest najczęściej przyczyną choroby. Żyjemy w erze „ludzi instant”, w której wszystko ma być dostarczone szybko. Jednak wiemy, że pośpiech jest złym doradcą. Takie ekspresowe działania kształtujące nawyki żywieniowe niekoniecznie idą w parze z jakością dostarczanych źródeł pokarmowych. Królują przekąski w formie pieczywa, pierogów, fast foodów, słodyczy i napojów energetycznych. 

Czytaj więcej

Probiotyki – wielkie wiadomości z mikroświata dla sportowców

W XXI wieku trudno odnaleźć się w newsach ze świata dietetycznego, biorąc pod uwagę, jakie dynamiczne zmiany zachodzą w naukowych odkryciach, jakie schematy żywieniowe stają się coraz bardziej optymalne i jaka suplementacja staje się nie- zbędna – łatwo pogubić się między tym, co modne a tym, co faktycznie potrzebne.

Czytaj więcej

Melatonina i jej właściwości zdrowotne

Melatonina to związek wytwarzany głównie przez szyszynkę. Znana jest przede wszystkim z właściwości poprawiających jakość snu, ale jej funkcje wykraczają znacznie poza wpływ na sen. Oddziałuje na nasz metabolizm, gospodarkę hormonalną, pracę układu odpornościowego, a nawet chroni przed rozwojem nowotworów. Produkcja melatoniny naturalnie spada wraz z wiekiem.

Czytaj więcej

Wspomaganie nootropowe

„Since we made it possible”. Trzeba przyznać, że sztab ekspertów Lamborghini potrafi znaleźć nie tylko doskonałe rozwiązania technologiczne, ale również zaprojektować kampanię nowego modelu Urus i to z niezłym przytupem oraz mocnym hasłem. Widać, że w Lamborghini pracują nie tylko mocne silniki, ale także wydajne mózgi ich ekspertów, plasując tym samym firmę w czołówce branży motoryzacyjnej. A jak dobrze działa Twój mózg?

Czytaj więcej

Sulforafan – magiczna moc brokuła

Sulforafan to niezwykle ciekawy związek o wielu właściwościach zdrowotnych. Występuje w największej ilości w kiełkach brokułu, a konkretniej jego prekursor – glukorofanina, który pod wpływem kontaktu z enzymem zwanym mirozynaza przekształca się właśnie w sulforafan. Aby doszło do tego kontaktu, komórki muszą zostać zniszczone, np. poprzez dokładne przeżuwanie. Nie bez powodu tyle się mówi o dokładnym gryzieniu pokarmu – często właśnie żucie i gryzienie pozwala na aktywację różnych związków roślinnych.

Czytaj więcej

Prolaktyna od podstaw

Prolaktyna jest hormonem peptydowym wydzielanym przez przedni płat przysadki mózgowej do krwiobiegu. Jest ona głównie zaangażowana w stymulację produkcji mleka u kobiet po porodzie, a głównym bodźcem do uwalniania prolaktyny jest stymulacja brodawek sutkowych. Jednak nie jest to jej jedyne zadanie – występuje również u mężczyzn i wpływa na ponad 300 odrębnych procesów, m.in. na układ odpornościowy i ogólny poziom hormonów płciowych.

Czytaj więcej