Dział: Odżywianie i suplementacja

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Algi morskie – hit czy kit?

Algi morskie, nazywane inaczej glonami lub morskimi warzywami, to samożywne organizmy jedno- lub wielokomórkowe, które bytują w wodnych zbiornikach (morza, jeziora, stawy), wchodzą w skład planktonu lub też żyją poza wodą, np. osadzając się w wilgotnej glebie, na powierzchni kamieni czy drzew. Algi nie posiadają korzeni, łodyg ani innych struktur typowych dla roślin. Natomiast, jak inne rośliny, algi od zarania dziejów są wykorzystywane przez ludzi jako produkty o właściwościach zdrowotnych i odżywiających.

Czytaj więcej

Metabolizm cz. 2. – makroskładniki od podszewki

W części pierwszej artykułu omówiliśmy składowe metabolizmu oraz rolę bilansu energetycznego i możliwości, jakie możemy osiągnąć poprzez odpowiednie zarządzanie ilością przyjmowanych kcal. Omówiliśmy też informacje związane z adaptacją metaboliczną oraz wyjaśniliśmy, dlaczego doprowadzanie do niskiej podaży kalorycznej, kończącej się efektem odbicia wagi w przypadku powrót do wagi wyjściowej, jest niekorzystne i jak odbija się to na samych procesach metabolicznych oraz metabolizmie.

Czytaj więcej

Leptyna czyli dlaczego jesteśmy naturalnie sterowani

W ciągu ostatniego roku można było zaobserwować bardzo gwałtowne zainteresowanie leptyną. Pojawiło się kilka ciekawych prac przeglądowych, opisujących jej rolę w kontekście naszego zdrowia, prawidłowej masy ciała, a także aktywności hormonalnej organizmu. W artykule postaram się wyjaśnić czym jest sama leptyna, skąd o niej wiemy, jaką pełni funkcję w naszym organizmie i jaki wywiera na niego wpływ oraz czy i jak możemy wpływać na jej poziom.

Czytaj więcej

Dieta IIFYM

IIFYM to model żywienia oparty na liczeniu makroskładników oraz doborze elementów diety i produktów na podstawie jedynie tej wartości. Jak sama nazwa wskazuje – If It Fits Your Macros, czyli (w wolnym tłumaczeniu): jeśli pasuje do Twojego makro, to zmieścisz to w swojej diecie. Sam system żywieniowy ma obecnie rzesze zwolenników, ale zbiera również krytyczne recenzje. Czy jednak wiemy, o czym właściwie mówimy, używając pojęcia „makro w diecie”?

Czytaj więcej

Arginina – ergogeniczny aminokwas

Arginina, czyli kwas 2-amino-5-guanidynowalerianowy to jeden z kluczowych aminokwasów budujących białka. Jest względnie egzogenny, co oznacza, że organizm jest w stanie sam go syntetyzować. Jednak w pewnych warunkach fizjologicznych jego zapotrzebowanie wzrasta na tyle, że jego endogenna produkcja nie jest wystarczająca, więc należałoby dostarczyć go z zewnątrz, np. u dzieci, których organizmy stale się rozwijają, lub u chorych, których organizm wykazuje ponadprzeciętne zapotrzebowanie na różne składniki odżywcze. Co ciekawe, do tej grupy osób można włączyć także sportowców narażonych na duże przeciążenia związane z ponadprzeciętnym wysiłkiem fizycznym.

Czytaj więcej

Bakopa i gotukola ‑ zastosowane i suplementacja w praktyce

Gotu kola (Centella asiatica) i bakopa (Bacopa monnieri) to dwie rośliny o szerokim zastosowaniu, których używam regularnie, łącznie lub na zmianę, ponieważ ich wpływ na organizm, m.in. na mózg, jest bardzo korzystny, a ich przyjmowanie nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi. Poza pozytywnym działaniem na mózg ich działanie jest znacznie szersze.

Czytaj więcej

Elektrolity w sporcie – ich rola i wykorzystanie

Podczas upałów nietrudno o odwodnienie, które może stać się dużym problemem. Piesze wycieczki, jazda na rowerze czy wspinaczka górska mogą zakończyć się udarem cieplnym, jeśli nie zadbasz o odpowiednie nawodnienie.

Czytaj więcej

TMG

TMG, czyli trimetyloglicyna, to plejotropowo działająca substancja, która może być bardzo przydatna pod względem poprawy wyników sportowych. Ale nie tylko. TMG jest czą- steczką będącą aminokwasem glicynowym z przyłączonymi trzema grupami metylowymi, często znajdziemy ją także pod nazwą ,,betaina bezwodna”. Potoczna nazwa ,,betaina” wzięła się od buraka (ang. beetroot), z którego po raz pierwszy została wyizolowana w XIX wieku.

Czytaj więcej

Suplementacja a płodność

Niepłodność – stanowiąca duży problem ze względu na jej negatywne konsekwencje zdrowotne i społeczne – definiowana jest jako niemożność zajścia w ciążę, utrzymująca się powyżej 12 miesięcy mimo regularnego współżycia bez używania środków antykoncepcyjnych.

Czytaj więcej

Metabolizm od podstaw

Metabolizm jest podstawowym aspektem w procesie kształtowania naszej sylwetki, ściślej – nie tyle sam metabolizm, ile składowe, które będę wpływały na równanie końcowe, i to, co chcemy osiągnąć przez „tankowanie paliwa”, czyli nasze jedzenie i odpowiedni dobór jakościowego paliwa. Bez względu na to, czy chcesz budować sylwetkę na wzór Apolla Michała Anioła, czy masz zamiar przenosić pięćdziesięciokilogramowe głazy, niczym Góra z Gry o tron, oprócz opracowania właściwego planu postępowania musisz się skupić na pracy swojego metabolizmu –zatem zacznijmy od postaw dietetyki.

Czytaj więcej