Dział: Otwarty dostęp

Kategoria
Sortowanie
Data dodania Najczęściej czytane

Wszystkie: Zaznacz / Odznacz

Fitoestrogeny – czy mamy się czego bać?

Aby omówić temat fitoestrogenów, należy najpierw wyjaśnić, czym są estrogeny. Są to związki należące do hormonów steroidowych regulujących czynności płciowe w organizmie człowieka. Estrogeny kojarzone są głównie z gospodarką żeńską, co jest trafne, bo to one wraz z progesteronem występują w największych ilościach u kobiet. Jednakże nieprawdą jest, że estrogeny nie mają miejsca w męskiej gospodarce hormonalnej. U kobiet wytwarzane są przez komórki jajników i łożyska, a u mężczyzn przez jądra, korę nadnerczy i – wskutek aromatyzacji testosteronu – w tkance tłuszczowej [1].

Czytaj więcej

Szyjnopochodny ból głowy

Bóle głowy są subiektywnym objawem powszechnie występującym praktycznie w każdym wieku. Są jedną z najczęstszych dolegliwości, która według WHO (World Health Organization), w sposób istotny wpływa na jakość życia człowieka i powoduje znaczące ograniczenia w jego funkcjonowaniu bio-psycho-społecznym. Badania potwierdzają obniżenie funkcji poznawczych, zaburzenia pamięci i koncentracji, spadek uwagi, spowolnienie ruchowe podczas trwających dolegliwości. Według współczesnej literatury ok. 90% populacji przynajmniej raz w roku cierpi z powodu bólu głowy, 20% dorosłej populacji doznaje częstych bólów głowy w ciągu roku, a na przewlekłe bóle głowy cierpi 2–5% populacji. Schorzenie to należy do najczęstszych powodów konsultacji neurologicznych. Zazwyczaj stanowią one poważny problem diagnostyczno-terapeutyczny. International Headache Society (IHS) opracowało klasyfikację, w której wyróżnia ponad 80 różnych rodzajów bólów głowy. Szacuje się, że 20% z nich stanowią samoistne bóle głowy związane z dysfunkcjami i zaburzeniami odcinka szyjnego.

Czytaj więcej

Wpływ kolagenu na zdrowie sportowców

Regularne i intensywne uprawianie sportu niesie ze sobą wiele korzyści. Poprawia się nasza wydolność, rośnie siła mięśniowa, mamy piękną sylwetkę oraz wzrasta wydzielanie naturalnych endorfin, dzięki którym dbamy o równowagę psychiczną. Niestety nieprawidłowo wykonywany trening, nawarstwiające się mikrourazy i kontuzje mogą doprowadzić do zaburzeń strukturalnych, które utrudniają aktywności sportowe.

Czytaj więcej

Jaki olej jest najzdrowszy? Przegląd olejów dostępnych na rynku polskim

Tłuszcz pokarmowy – wbrew niektórym przekonaniom – jest niezwykle istotnym składnikiem naszej diety. Pewne kwasy tłuszczowe obecne w pożywieniu niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. W odniesieniu ogólnie do zdrowia szczególnie ważną rolę odgrywają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 oraz omega-9. Ostatnio bardzo często słyszy się o konieczności odpowiedniej podaży kwasów omega-3, co spowodowane jest niewystarczającą ich ilością w przeciętnej diecie. A przecież ich obecność w codziennym menu warunkuje prawidłowe funkcjonowanie m.in. układu nerwowego czy odpornościowego.

Czytaj więcej

Sprawdź, dlaczego nie może Cię zabraknąć na bezpiecznym FIWE Fitness Trade Show!

Zaproszenie do krainy czarów FIWE Fitness Trade Show nadal aktualne! To nie tylko bogata strefa wystawiennicza i konferencje biznesowe, ale również spotkania z gwiazdami (m.in. Deynn i Majewski), zawody kulturystyczne, pokazy mody, koncerty live (zagra sam Malik Montana!) i zmagania sztuk walki.

Czytaj więcej

Sportowe aktywności w lecie, a wczesne objawy choroby zwyrodnieniowej stawów- jak sobie z nimi radzić, co robić?

Lato jest porą roku, która wielu z nas kojarzy się z dużą aktywnością i spędzaniem wolnego czasu na łonie natury. Jazda na rolkach, rowerze, bieganie, tenis ziemny i turystyka wysokogórska to tylko niektóre z preferowanych w tym czasie sposobów na spędzanie wolnego czasu. Bardzo popularne stają się również gry zespołowe, dzięki licznym boiskom i dostosowanej infrastrukturze możemy z nich korzystać w zasadzie wszędzie.

Czytaj więcej

Endometrioza – bolesny problem współczesnych kobiet

Endometrioza to przewlekła choroba, która charakteryzuje się występowaniem błony śluzowej trzonu macicy poza jej naturalnym umiejscowieniem, głównie w miednicy mniejszej, na jajnikach, w otrzewnej, pęcherzu moczowym albo w jelitach. Często w kontekście endometriozy używa się stwierdzenia „wędrująca śluzówka macicy”. Dotyczy ok. 6–10% ogółu populacji kobiet, głównie w wieku rozrodczym, ale występuje również w wieku młodocianym i u kobiet po menopauzie.

Czytaj więcej

Białko w diecie sportowca – spożycie i rodzaje

Odpowiednie spożycie białka wydaje się niezwykle istotne dla wszelkiej maści sportowców. Szczególną rolę tego niezbędnego do życia makroskładnika w kontekście osiągnięć fizycznych odczuć można w sportach siłowych, sylwetkowych oraz siłowo-wytrzymałościowych. Optymalizacja podaży białka wiąże się przede wszystkim z optymalizacją działania całego aparatu ruchu ze szczególnym naciskiem na mięśnie szkieletowe.

Czytaj więcej

Suplementacja kobiety aktywnej

Suplementacja jest nieodzownym elementem zdrowego stylu życia, szczególnie dla osób, które reprezentują sobą cechy XXI wieku – czyli stronger, better, faster. W czasach, kiedy staramy się optymalizować każdy obszar naszego życia – sen, dietę, regenerację, wolny czas i oczywiście suplementację – zależy nam na tym, aby każdy element układanki do siebie pasował, tak aby maksymalizować efekty wykonanej pracy. W artykule skupimy się na celowanej suplementacji kobiet, tak aby mogły wyciągnąć jak najwięcej ze swojego treningu oraz życia.

Czytaj więcej

Produkty mleczne w diecie sportowca

Mleko i przetwory mleczne to ważna grupa produktów spożywczych wykorzystywana w żywieniu sportowców. Sprawdzą się podczas odbudowy zniszczo- nych włókien mięśniowych, nawodnią organizm po treningu oraz wzmocnią kości.

Czytaj więcej

Fleksitarianizm jako dieta sportowca

Wegetarianizm czy też weganizm w niektórych kręgach uchodzą za dość restrykcyjne diety, których stosowanie może wiązać się z wystąpieniem różnorodnych niedoborów pokarmowych. Jednak obecne podejście do tych diet jest coraz bardziej pozytywne i specjaliści zgadzają się, że jadłospis pozbawiony mięsa czy produktów odzwierzęcych może być zdrowy i prawidłowo zbilansowany. Dlatego coraz więcej osób przekonuje się do takich podejść żywieniowych. Ci zaś, którym trudno sobie wyobrazić brak mięsa w jadłospisie, mogą skorzystać z opcji fleksitarianizmu. Na czym on polega i czy w przypadku sportowców warto wdrożyć jego zasady do menu?

Czytaj więcej

Suplementy nowej generacji

Im większą wagę przywiązujemy do zdrowia i sprawności, tym więcej czasu poświęcamy na dietę, optymalne ćwiczenia. To samo powinno dotyczyć suplementacji. Jakość suplementów diety przekłada się na jakość naszego życia.

Czytaj więcej